فضاهای عمومی شهر مناسب برای گفتگوهای عمومی شهریست

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران

به گزارش شهرداران  روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، با توجه به اینکه برخی فضاهای عمومی شهر از سازمان‌های تابعه شهرداری تهران از جمله سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری، اداره کل فرهنگی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، هر کدام نقشی در مقوله مدیریت هنری شهر دارند؛ علی‌الخصوص سازمان زیباسازی که از متولیان هنر و منظر شهری می‌باشد؛ اهمیت پرداختن به موضوع مطالعات هنرهای شهری و شهروندان نظیر نقاشی، خوشنویسی، گرافیک و مجسمه سازی، موسیقی، تئاتر، تولیدات تصویری و موارد دیگر توسط افراد ذیصلاح و متخصص در برنامه‌ریزی و نیز ارائه راهکار اجرایی به مدیریت شهری بیش از پیش محسوس می گردد، از این رو نشست «درآمدی بر مطالعات هنری در کلان‌شهر تهران» با حضور کاوه خورابه، پژوهشگر هنر و عضو انجمن مفاخر فرهنگی ایران، مهران هوشیار، مدیر گروه هنرهای اسلامی دانشگاه سوره و مهدی یسری، دبیر نشست و مدیرگروه مطالعات هنری برگزار شد.

در ابتدای نشست کاوه خورابه، پژوهشگر هنر، عضو انجمن مفاخر فرهنگی ایران با اشاره به اینکه در زندگی شهری یکی از ابزارهای معنا بخش به همزیستی انسان ها؛ مقوله هنر هست، افزود: این هنر در نزد خواص در گالری و سالن های تخصصی ارائه شده ولی برای عموم تحت عنوان هنر خارج از گالری مطرح می شود. فضاهای عمومی شهر فضایی برای گفتگوهای ناملموس شهری است. توجه مدیریت شهری به این امر و سیاست گذاری در راستای بهره گیری از هنر در فضای عمومی شهر؛ در تعالی شخصیت و زندگی توام با مسالمت شهروندان اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با توجه به اینکه شناخت ظرفیت های فرهنگی و هنری اماکن شهری و بهره بردای هنری از آن ها در موضوع برندسازی تاثیر گذار است و موجب جلب توجه شهروندان و همچنین گردشگران خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های  هنر شهری، استفاده بدون برنامه و از هم گسیخته از انواع هنرها در مناسبت های مختلف در شهر می باشد که ضمن صرف هزینه توسط شهرداری و متولیان امر، در مواقعی می‌تواند موجب اغتشاش سمعی – بصری و تنزل سواد هنری شهروندان شود. شناخت تجربیات موفق کشورهای دیگر در نحوه شناساندن میراث فرهنگی و هنری خود به شهروندان؛ می تواند در اثربخشی فعالیت های هنری شهرداری تهران و ایجاد حس تعلق بیشتر به شهر و میراث فرهنگی و هنری آن، نقش اساسی ایفا کند.

در ادامه این نشست مهران هوشیار، مدیر گروه هنرهای اسلامی دانشگاه سوره مقوله هنر و نمود عینی آن در منظر شهری را یکی از عوامل حائز اهمیت در تعالی فردی و حفظ هویت جمعی شهروندان دانست و افزود: یکی از جدیدترین استراتژی‌های توسعه شهری -که تأکید اصلی بر محوریت فرهنگ و هنر در روند توسعه شهری دارد- ایده شهر خلاق است. شهر خلاق رویکردی فرهنگی در توسعه شهر است که بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از طریق جذب و پرورش استعدادها و خلاقیت افراد تأکید دارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرنشینی تبدیل به یک مسئله گسترده انسانی و اجتماعی شده است و با توجه به نقدی که در سده های اخیر به شهر و شهر نشینی وجود داشته، شهر به مثابه یک مفهوم کالبدی؛ به جای مفهوم انسانی، مفهوم مهندسی یافته که در آن کمیت به کیفیت آن رجحان دارد. در این نگاه مکانیکی به شهر ارتباطات افقی و انسان با انسان و همچنین همسایه با همسایه و گروه های اجتماعی با یکدیگر کمتر شده؛ روح زیست شهری در آن یا غایب و یا کمرنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهر خلاق کار ذهنی بر کار فیزیکی غلبه یافته و فرهنگ و هنر از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود ادامه داد: در واقع فرهنگ و هنر، جایگاه خاصی در شهر خلاق دارد. پرداختن به ایده های نو یکی از مشخصه های اصلی شهر خلاق است. در شهر خلاق، فرهنگ و هنر کانونی است برای زایش ایده های نو؛ همچنین تنوع و تکثر از عناصر و ارکان اصلی شهر خلاق است. فرهنگ و هنر یکی از ارکان بهبود کیفیت زندگی شهروندان کلانشهرهای معاصر است. در واقع شهر خلاق: شهری دارای هویت است؛ شهری است که ریشه در گذشته دارد و در حال معنا دارد.