غول‌های خندان بهاری، چشم انتظار مهمانان “تبریز؛ بهشت ماندگار”

جشنواره نوروزی "تبریز؛ بهشت ماندگار"، با حضور عروسک‌های غول پیکر خندان و قصه‌گو، چهره شهر را همزمان با بهار طبیعت تغییر داده و با استقبال بی نظیر شهروندان و مسافران نوروزی همراه شده است.

به گزارش شهرداران، این عروسک‌ها که برای اولین بار در جشنواره نوروزی “تبریز؛ بهشت ماندگار” رونمایی شدند، با استقبال گسترده از سوی شهروندان تبریز و گردشگران نوروزی همراه شدند و در هر برنامه شاهد حضور صدها نفر از علاقمندان به اجرای این برنامه هستیم.

این عروسک‌ها، در قالب چهار شخصیت نمادین، روایتگر رفتن زمستان و رویش بهار هستند و در آن شخصیت‌های عروسکی با خوانش اشعاری متنوع، آمدن بهار را نوید می‌دهند و سالی زیبا و باشکوه را برای حاضران در برنامه آرزو می‌کنند.

علی برنون، کارگردان این گروه نمایشی با قدردانی از هماهنگی صورت گرفته برای حضور گسترده و همه جانبه غول‌های بهاری در سطح شهر، در خصوص این برنامه می‌گوید: چهار شخصیتی که در عروسک‌ها طراحی و پیاده شده‌اند، عبارتند از ننه سرما، عمو نوروز، جیتدّان و دیو که هر یک جایگاهی ویژه در فرهنگ و فولکلور این منطقه دارند.

وی افزود: من سابقاً این سبک از عروسک ها را در جشنواره ها و رویدادهای هنری مختلف دیده بودم و با پیاده سازی آن در تبریز تلاش کردم تا آن را اجرا کنم.

برنون با اشاره به اشعار اجرا شده در این نمایش اظهار کرد: آهنگسازی و سرایش این اشعار با من است و در آن تلاش کرده‌ام بخش‌های فرهنگ و فولکلور این خطه را به نمایش بگذارم.

 

این عروسک‌ها در روزهای گذشته در محل‌های پرتردد و پرتجمع تبریز به ویژه پارک‌ها و بوستان۲ها، حضور یافتند و با استقبال گسترده از سوی شهروندان روبرو شدند.

علی احمدزاده یکی از هم میهمان که در ایام نوروز، تبریز را برای سفر انتخاب کرده، با اشاره به برنامه های جشنواره نوروزی تبریز “بهشت ماندگار”  اظهار کرد: این برنامه‌ها توانست زمینه‌ای برای آشنایی هر چه بیشتر ما با فرهنگ این شهر را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: ما در یکی از بوستان‌های تبریز بودیم که این عروسک‌های غول پیکر وارد پارک شدند و بسیاری از شهروندان نیز با استقبال این عروسک‌ها آنها را تشویق کردند.

سارا رضاپور، از همشهریان تبریزی و مخاطبان جشنواره که به همراه دو فرزند خود در پیاده راه تربیت حضور داشت گفت: این عروسک‌ها جلوه‌ای خاص به جشنواره داده‌اند و با توجه به اینکه بخشی از فرهنگ و فولکلور این منطقه را به نمایش می گذارند، توانسته‌اند رویداد ماندگار و پرخاطره‌ای را ثبت کنند.

وی افزود: فرزندان من تا حالا چنین برنامه‌ای را ندیده بودند و بعد از دیدن آنها، ساعت‌ها در مورد هر کدام از شخصیت‌ها در اینترنت جستجو کردیم و بچه‌ها با این فرهنگ بیشتر آشنا شدند.

 

این مادر تبریزی از دست اندرکاران جشنواره خواست با استمرار این برنامه در مقاطع مختلف، چهره شاد و متنوعی به شهر بدهند و این اقدامات فقط مختص نوروز نباشد.

جشنواره نوروزی تبریز “بهشت ماندگار” به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و همراهی مناطق دهگانه شهرداری تبریز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱، در پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای مختلف شهر تبریز برگزار شده و این اقدام در ایام نوروز و ایام بهار قرآن نیز ادامه خواهد داشت.