شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است

‌قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شاهنامه را شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی دانست.

به گزارش شهرداران، “علی دارابی” در مراسم بزرگداشت روز فردوسی که در آرامگاه فردوسی، اظهار کرد: شاهنامه را شناسنامه ایرانیان، ترازوی زبان فارسی، اوستای پس از اسلام، اخلاق‌نامه، خردنامه، نیک‌نامه، شجاعت‌نامه و ثبت احوال ایرانیان نامیده‌اند.

وی افزود: شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است پیش از آنکه اسطوره‌ای و تاریخی باشد؛ در حقیقت اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که منظوم کرده، نیست بلکه در چگونگی منظوم کردن آن است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: هدف بلند فردوسی در سرودن شاهنامه زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی است. شاهنامه را باید همان‌طور که استاد بزرگ زبان و ادبیات فارسی استاد دکتر شفیعی کدکنی می‌گویند کتاب تاریخ ایران بنامیم.

دارابی ادامه داد: حکیم توس انگشت بر مهم‌ترین مساله یعنی هویت ملی می‌گذارد؛ هویت ملی عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت ‌و وجه مشخصه در میان ملل دیگر است، هویت ملی در برگیرنده چهار دسته ارزش‌های ملی، دینی، جامعه‌ای و انسانی است.دین می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عنصر هویت ملی باشد.

وی خاطرنشان کرد: نسل امروز جامعه‌ای که دارای چنین هنرمندان، شاعران، ادیبان و بزرگانی در سطح جهان است، رسالت مهمی را برعهده دارد. چنین جامعه‌ای دچار گسست فرهنگی نخواهد بود و همچنان بر قله میراث فرهنگی جهان می‌ایستد و از میراث فرهنگی خود می‌گوید.