سیستم هوشمند میزان تشنگی درختان ویلنیوس را تشخیص می‌دهد

حسگرهای ویژه میزان رطوبت خاک را در نزدیکی ریشه ها اندازه گیری می‌کنند. شهر ویلنیوس لیتوانی با اطمینان از اینکه درختانش در فصل گرما به خوبی هیدراته می‌شوند، برای تابستان پیش رو آماده می‌شود.

به گزارش شهرداران، این کار ازطریق شبکه‌ای از حسگرهای هوشمند امکان پذیر خواهد بود که سطوح رطوبت را در خاکی که گیاهان در آن ریشه دوانده اند تشخیص می‌دهند.

این سیستم هوشمند در حال حاضر توسط شرکت طراحی منظر “استبول” از پایتخت لیتوانی در حال اجرا است. این شرکت پیش از این در سال گذشته توانایی خود را در مناطق مختلف شهر نشان داده است.

این طرح کار کارکنان را نیز تسهیل می‌کند

روش کار بسیار ساده به نظر می‌رسد، بطوریکه این طرح نمونه‌ای از بهره‌گیری از فن‌آوریهای جدید برای بدست آوردن نتایج مثبت زیست‌محیطی است. تمام داده‌های رطوبت به طور خودکار دیجیتالی می‌شوند و می‌توانند در زمان آنی و به‌موقع مورد بررسی قرار گیرند.

حسگرها در عمق ۲۰-۵۰ سانتی متری قرار داده می‌شوند تا رطوبت را بجای سطح خاک در لایه‌های عمیق تر اندازه گیری کنند. این حسگرها در عمق کمتری در نزدیکی بوته‌ها و در سطح عمیق تر در نزدیکی درختان تعبیه می‌شوند.

جینتاوتاس رونوویچیوس ، رئیس اداره مدیریت شهری و حفاظت از محیط زیست شهرداری ویلنیوس در این رابطه گفت: “این واقعیت که لایه سطحی زمین خشک است به معنای عدم وجود رطوبت در خاک نیست. و برعکس – حتی اگر اخیراً باران باریده باشد، لزوماً رطوبت کافی برای گیاهان وجود ندارد بلکه در سطح عمیق‌تر نزدیک ریشه‌ها، ممکن است خاک خشک وجود داشته باشد.

در فصل بهار و تابستان در یک روز ۲۸۸ هزار لیتر آب بر روی گیاهان شهری ریخته می‌شوند. این مقدار ۸ مخزن کامیون را پر می‌کند.

پیش‌تر، رطوبت با رطوبت سنج‌های مکانیکی و الکترونیکی سیار اندازه گیری می‌شد، بطوریکه در این روش، یکی از کارکنان باید به محل می‌رفت و رطوبت خاک را به صورت دستی بررسی می‌کرد.

جمهوری لیتوانی در شمال شرقی اروپا واقع شده است. این کشور جنوبی‌ترین و بزرگترین کشور از سه کشور بالتیک می‌باشد که در همسایگی کشورهای لهستان، بلاروس، روسیه و لتونی قرار گرفته است. لیتوانی در میان ۵ کشور اول اروپا از نظر تسلط شهروندان به حداقل دو زبان زنده دنیا قرار دارد. این کشور، یکی از بیشترین رشد های اقتصادی در جهان را دارد. پایتخت این کشور، شهر ویلنیوس با ۴۰۱ کیلومتر مربع و بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر لیتوانی محسوب می‌شود. گفتنی است که این شهردر سال ۲۰۰۹ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.