نگاه هنرمندان به رویداد فراملی مجسمه در اصفهان؛

سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی یک کلاس آموزشی کامل است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن مجسمه‌سازی ایران با حضور در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی اصفهان به تشریح اثرش به نام «انسان بالدار» پرداخت و گفت: در ساخت این اثر شرایطی که انسان امروز با آن درگیر است را در نظر گرفته‌ام. چه‌بسا شرایطی که اکنون برای یک انسان در نظر می‌گیریم با امکانات صنعتی امروز و ویژگی‌های محیط اطراف آن باعث شده است که خود نیز تبدیل به فلز شود و آن را در بخشی از بستر زندگی خود قرار دهد.

نادر قشقایی بیان کرد: سعی دارم شرایطی را به وجود بیاورم که مردم بتوانند با این موضوع تعامل و ارتباط فکری برقرار کنند و مثلا از خود بپرسند چرا این انسان که مانند آدم‌آهنی است، بال دارد. او ادامه داد: در واقع قصدم این است که مردم بتوانند ارتباط خودشان را با شرایط زندگی که دارند انطباق بدهند و با روابطی که در فیزیک این بدن به وجود آمده است تعامل برقرار کنند. این مجسمه‌ساز برجسته کشور در خصوص کیفیت برگزاری این سمپوزیوم بین المللی در اصفهان بیان داشت: در این رویداد به نسبت دوره‌های قبل و در مقایسه با شرایط خود اصفهان، رسیدگی بیشتری انجام می‌شود و مسئولان حداکثر توان خود را برای تسهیل در روند اجرای کارهای هنرمندان حاضر بکار می‌برند تا به شرایط مطلوب برسد. قشقایی افزود: از نظر فنی و کارگاهی نیز شرایط بسیار مطلوبی مهیاست، ضمن اینکه فرصتی است تا مخاطبان و مردم بتوانند از نزدیک به خلق آثار هنری مواجه شوند. او اضافه کرد: در واقع تولد یک مجسمه، وابسته به این است که مردم بتوانند از ابتدا تا انتهای خلق آن اثر را ببینند و رنج و کار باعث می‌شود برقراری ارتباط برای مخاطب ملموس‌تر بوده و در ادامه نیز سعی خواهد کرد تا بهتر از آن نگهداری کنند. قشقایی افزود:‌ در واقع این رویداد بین المللی یک کلاس آموزشی کامل است و می‌تواند برای دانشجویان یا آنان که قصد دارند تازه وارد حوزه مجسمه‌سازی شوند مفید واقع شود. مدرس دانشگاه هنر تهران و عضو هیئت‌مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران که سابقه حضور در سمپوزیوم‌های متعدد شهری را دارد، با حضور در این رویداد بین‌المللی بیان داشت: زمانی که مطلع شدم این سمپوزیوم در شهر اصفهان و با متریال فلز برگزار می‌شود به این فکر کردم باید بین اثر و محیطی که قرار است در آن جانمایی شود نسبتی وجود داشته باشد؛ بنابراین از فرم سرو الهام گرفتم و در شکل‌پذیری آن به سمت مینیاتور ایرانی حرکت کردم. مهدی رنگ‌چی با بیان اینکه انتخاب سرو ازاین‌جهت بود که نماد آزادی و آزادگی است اما احتیاج به فداکاری دارد، افزود: تکنیک من مانند آثار قبلی از چلنگری و آهن به روش فلزکارهای سنتی اصفهان و همه جای ایران است که طی آن آهن را می‌کوبیم و پس از آهنگری به آن فرم می‌دهیم. در واقع خود این کار زمان‌بر است و به فداکاری نیاز دارد. برگزیده چهارمین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران در خصوص فضای تعاملی موجود در این رویداد اظهار کرد: سطح ارتباط گرفتن با هنرمندان دیگر تا حد زیادی به چگونگی برگزاری سمپوزیوم و زمان‌بندی آن بستگی دارد و این بهترین مکان است که بتوانیم هم از نظر تکنیکال و فنی و هم از نظر مصاحبت و معاشرت با دیگر هنرمندان ارتباط برقرار کرده و از یکدیگر چیزهای جدیدی یاد بگیریم. رنگچی تصریح کرد: کیفیت استاندارد برگزاری این سمپوزیوم بین‌المللی در اصفهان نکته قابل‌توجهی است و می‌تواند حتی در سال‌های بعد با اضافه کردن موارد ویژه، بهتر هم بشود.