خواهرخواندگی بندرعباس با ۴ شهر جهان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس از تصویب خواهرخواندگی شهر بندرعباس با «آستاراخان» روسیه، «آکتائو» قزاقستان «کراچی» پاکستان و «مومبای» هند در این شورا خبر داد.

به گزارش شهرداران، عیسی عباسی صبح امروز دوشنبه یکم آبان‌ماه در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: امروزه بسیاری از شهرهای جهان بر اساس تشابهات فرهنگی و اجتماعی به ایجاد روابط خواهرخواندگی با یکدیگر می‌پردازند و از این طریق به سودآوری بسیاری در زمینه‌های مختلف دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: پیمان خواهر خواندگی رابطه دوستانه و هدفمندی است که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: خواهر خواندگی بدون توجه به قراردادهای رسمی بین دولت‌ها به وسیله شهرداران و مدیران محلی که ارتباط نزدیکی را با شهروندان دارند، انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: پیمان خواهرخواندگی باعث رشد در توسعه پایدار شهرها، کاهش مشکلات جوانان، تعاملات فرهنگی و تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمان بحران می‌شود.

وی تاکید کرد: پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهر خوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش به سزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهر خوانده هرساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیش برد این هدف کمک بسیاری می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس با اشاره به مزایای خواهرخواندگی، تصریح کرد: تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور و شهرها، تبادل فرهنگی و آموزشی بین دو کشور و شهرها، افزایش همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت، صنعت، علم و فناوری، ورزش و گردشگری، افزایش فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در دو کشور، تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، فرهنگ، آموزش و پژوهش، تقویت همبستگی و اتحاد بین دو کشور و شهرها، افزایش فرصت‌های تحصیلی و آموزشی برای دانشجویان و پژوهشگران دو کشور، تبادل فرهنگ و هنر بین دو کشور و شهرها، افزایش فرصت‌های مسافرت و گردشگری بین دو کشور از جمله مزایای خواهرخواندگی است.

عباسی ادامه داد: به طور مثال در حوادث و بلایای طبیعی که برای یکی از شهرهای خواهرخوانده اتفاق می‌افتد شهرهایی که هم پیمان هستند باید به شهر آسیب دیده کمک کنند. انتقال تجربیات و آموزش نیروی انسانی مورد دیگری است که اتفاق می‌افتد، برای نمونه تجربیاتی که یک شهر در حوزه شهری خود اندوخته است به خواهرخوانده خود انتقال می‌دهد تا استفاده کنند و به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی هم شهرهای خواهرخوانده با آداب، رسوم و فرهنگ یکدیگر آشنا می‌شوند، گفت: توسعه گردشگری، معرفی شهر خواهرخوانده در رسانه‌های شهر مقابل و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی از دیگر اتفاق‌هایی است که در قرارداد خواهرخواندگی اتفاق می‌افتد. در کنار این پیمان تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری نیز به امضا می‌رسد که دربردارنده منافع تجاری و اقتصادی برای شهرها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بندرعباس تاکید کرد: خواهرخوانده‌ها در حوزه‌های شهری نیز با هم تبادل اطلاعات کرده و در قالب قراردادهایی از تجربیات هم استفاده می‌کنند. جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌های شهری از دیگر اتفاقاتی است که در کنار قرارداد خواهرخواندگی اتفاق می‌افتد و منافعی برای شهروندان در برخواهد داشت.

شایان ذکر است خواهرخواندگی بندرعباس با شهرهای «کراچی» پاکستان، «نینگبو» چین، «آستارا خان» روسیه، «آکتائو» قزاقستان، «صلاله» عمان و «مومبای» هند نیز در دستور کار نمایندگی وزارت امور خارجه قرار دارد.

پیش از این، شهر کورینتو نیکاراگوئه با بندرعباس تفاهم‌نامه خواهرخواندگی منعقد کرده است.