کارآفرینان حوزه سنگ شهرستان قروه

معادن گسترده و غنی در قروه باعث شد حوزه سنگ شهرستان قروه تا از چند سال قبل، روی لاشه سنگ‌های مرمر سرمایه‌گذاری شود؛ اما فعالیت در این عرصه، هنوز با افت و خیزهایی مواجه است و انگار می‌خواهد سنگ، پیش پای کارآفرینی، سنگ بیاندازد. به گزارش نشهرداران  ا، برخورداری از منابع طبیعی نظیر معادن نه تنها […]

معادن گسترده و غنی در قروه باعث شد حوزه سنگ شهرستان قروه تا از چند سال قبل، روی لاشه سنگ‌های مرمر سرمایه‌گذاری شود؛ اما فعالیت در این عرصه، هنوز با افت و خیزهایی مواجه است و انگار می‌خواهد سنگ، پیش پای کارآفرینی، سنگ بیاندازد.

به گزارش نشهرداران  ا، برخورداری از منابع طبیعی نظیر معادن نه تنها در سطح ملی به اقتصاد کمک می‌کند تا بر مساله دسترسی به مواد اولیه بسیاری صنایع فائق آید، بلکه با افزایش جریان درآمدی می‌تواند ارتقای سطح رفاه و استانداردهای زندگی مردم ساکن مناطق میزبان معدن را نیز فراهم کند.

یکی از مهمترین و اساسی ‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی آن است؛ نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملا مشهود و بهره‌برداری از معادن کشور عامل مهمی ‌در رشد و توسعه اقتصادی است، زیرا معادن تامین‌ کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند.

تاثیرات معدن‌کاری در مناطق محروم

معدن‌کاری تاثیرات مثبتی در مناطق محروم دارد و می‌تواند به توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند. ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و در نهایت کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد برای دولتها و توسعه زیرساخت‌ها از جمله مزایایی است که در پرتو تعامل معدن داران و مردم محلی به دست می‌آید.

گذشته از همه این مزایا، مردم دوست دارند بخش اقتصادی معدن را در زندگی خود ببینند، آنان می گویند که اگر همه مخاطرات زیست محیطی معادن را تحمل می کنیم، باید در زندگی خود شاهد اثرات مثبت آن هم باشیم.

شهرستان قروه مهمترین قطب معدنی کردستان است؛ از هر جنس ماده معدنی می شود در این شهرستان ردی پیدا کرد، از آهن و پوکه تا طلا و مرمر که هر کدام در جای خود ارزش دارد.

شهرستان قروه مهمترین قطب معدنی کردستان است؛ از هر جنس ماده معدنی می شود در این شهرستان ردی پیدا کرد، از آهن و پوکه تا طلا و مرمر که هر کدام در جای خود ارزش دارد.

در سالهای اخیر یکی از مهمترین بخش هایی که به کمک معیشت مردم از معدن آمده، کارگاههای کوچک مصنوعات سنگی است، دور ریز و لاشه های سنگ مرمر در این کارگاهها نقش و نگار می گیرد و به صنایع دستی و مجسمه های زیبا بدل می‌شود.

مشکل حل نشدنی تهیه مواد اولیه

سعید قنبری یکی از این کارگاه داران است، کارگاهی کوچک در شهر سریش آباد که غنی‌ترین معادن مرمر را در این نقطه می شود دید.

۱۰ سال است که رسما تراشکاری را با توجه به ظرفیت معادن شروع کرده و از سنگهای مرر، کریستال و چینی برای کار خود استفاده می کند.

کاسه، مجسمه، شومینه، روشویی و هر چه که بشود با مرمر تراش داد، می سازیم؛ این را قنبری گفت و دوباره سرگرم تراش دادن شد؛ داشت روی مجسمه یک اسب کار می کرد، خط‌ها را یکی یکی تراش می داد و با ظرافت، دقت می‌کرد تا هیچ مویی از یال اسب جا نماند.

قنبری ادامه داد: سه کارگر مستقیم و بیش از ۱۰ نفر غیرمستقیم در همین کارگاه کوچک امرار معاش می کنند.

گاهی دست از کار می‌کشید و با چشمهایی که رد غبار سفید سنگ اطراف آن خودنمایی می‌کرد، حرفهایش را ادامه داد و اضافه کرد: مشکل تهیه مواد اولیه همچنان پابرجاست، ۱۰ سال است که این مشکل حل نمی شود که نمی شود.