اقدام شهرداری بجنورد برای تغییر الگوی کشت فضای سبز

به گزارش شهرداران و به نقل از رئیس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهرداری بجنورد خبر داد : حرکت برای تغییر الگوی کاشت در فضای سبز بجنورد به ایستگاه بلوار پروفسور سمیعی رسید . رئیس سازمان سیما،منظر و فضای شهرداری بجنورد با بیان این خبر گفت: در راستای اجرای طرح حذف تدریجی چمن و تغییر […]

به گزارش شهرداران و به نقل از رئیس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهرداری بجنورد خبر داد :
حرکت برای تغییر الگوی کاشت در فضای سبز بجنورد به ایستگاه بلوار پروفسور سمیعی رسید .
رئیس سازمان سیما،منظر و فضای شهرداری بجنورد با بیان این خبر گفت: در راستای اجرای طرح حذف تدریجی چمن و تغییر الگوی کاشت در فضای سبز شهری ،به تدریج در تمامی بلوارها ، پارکهای سطح شهر اجرا می شود.
وی افزود : تاکنون حذف چمن و جایگزینی با بوته گل و گیاه در بلوارهای استقلال شمالی ، امام رضا و امامی فر اجرا شده و هم اکنون درحال اجرا در بلوار دکتر سمیعی هستیم.
این اقدام به گفته نوروزی ، با هدف سازگاری با تبعات تغییر اقلیم و بحران کم آبی درحال اجرا است و ثمرات مثبت آن کاهش هزینه های حفظ و نگهداری فضاهای سبز خواهد بود.
نوروزی ادامه داد : با صرفه جویی آب در بلوارها ، برای توسعه کمربند سبز شمالی شهر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این وضعیت موجب خشک شدن چشمه‌ها، کمبود آب شیرین، اُفت سطح آب‌های زیرزمینی، شورشدن آب‌های زیرزمینی همچنین فرسایش خاک و تولید ریزگرد در نقاط مختلف دنیا شده است.
با توجه به اینکه متاثر از این شرایط، حفظ و تامین آب بسیار ضروری است، در این راستا باید بر بازچرخانی پساب‌ها و بهره برداری دوباره از آنها متمرکز شویم.
برخی از کشورها پساب تصفیه شده، استانداردسازی شده و پاک سازی شده را برای امور صنعتی، کشاورزی، فضای سبز و زراعت چوب در مناطق خود بهره برداری می‌کنند.
البته بهره برداری از پساب برای هر یک از این بخش‌های یاد شده، استاندارد سازی‌های خاص خود را می‌طلبد.
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که تجهیزات تصفیه خانه‌ها برای انجام استانداردسازی و پاک سازی پساب‌ها به منظور بهره برداری در بخش‌های صنعت، کشاورزی، فضای سبز و زراعت چوب باید به روز و پیشرفته باشند، اظهار کرد: به عقیده بنده اولویت اول برای بهره برداری از پساب‌های تصفیه شده باید برای بخش صنعت باشد.  محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: درصورتیکه بخش صنعت، قدم جلو نگذارد باید برای بخش کشاورزی و زراعت چوب بهره برداری شود.  وی تاکید کرد: البته قبل از استفاده از پساب‌های تصفیه شده برای بخش کشاورزی ابتدا باید مطالعات خاک و الگوی کشت انجام شوند.
برای بهره برداری از این ظرفیت آب خاکستری برای بخش کشاورزی می‌بایست الگوی کشت متنوع ارائه داد.  وی گفت: به عقیده بنده استفاده از پساب‌های تصفیه شده تصفیه خانه‌های استان در بخش کشاورزی برای امر زراعت چوب، کشت پنبه، درختان توت و ذرت علوفه‌ای مناسب هستند.
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: این رویکرد باید ترویج و آموزش عمومی داده شود تا آگاهی مردم نسبت به این ظرفیت آب خاکستری افزایش پیدا کند.