بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرها در سایه نوآوری

در عصر حاضر، کلان‌شهرها از طریق ارائه نوآوری‌های بسیاری جهت رقابت در اجرای طرح‌های اقلیمی و مهار پیک‌های آلودگی، از هم پیشی می‌گیرند و بر روی راه حل‌های تکنولوژیکی مرتبط با این موضوع تمرکز می‌کنند.

به گزارش شهرداران،بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرها تراکم شهری ساکنان را در معرض آلودگی هوای بالاتر از سطح توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی قرار می‌دهد. بنابراین بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرهانه تنها یک موضوع بهداشتی بوده بلکه فرصتی برای صنایعی است که مایل به مشارکت در یک پروژه زیست‌محیطی و مدنی هستند.در این چشم‌انداز، بسیاری از نوآوری‌های فناورانه پیرامون پروژه شهر هوشمند در حال توسعه هستند. از جمله پروژه‌های بسیاری که برای بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرها، به ویژه در مناطق شهری پرجمعیت، در خدمت سلامت عمومی ارائه شده‌اند. در این یادداشت به شرح چند نمونه از آنها می‌پردازیم:

میکرو سنسورها

اولین قدم برای شهرداری‌ها در حوزه کنترل کیفیت هوا بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرهااغلب نصب ریزحسگرهایی است که می‌توانند با پنل‌های خورشیدی شارژ شوند تا به طور مداوم و بصورت آنی کیفیت هوای بیرون را اندازه‌گیری کنند. سپس این داده‌ها را می توان در یک سرور ابری ذخیره و تجزیه و تحلیل کرد. با شناسایی محلی پدیده‌های ایجاد کننده آلودگی، امکان عمل دقیق‌تر و کارآمدتر فراهم می‌شود. این نوع سنسور به طور خاص توسط استارت‌آپ‌هایی چون کلاریتی” و” سیتوز” ساخته شده است.

ایستگاه مولتی‌فیزیک جهت مطالعه سر و صدا، هوا و گرد و غبار

این نوع ایستگاه توسط شرکت مهندسی “سیم” توسعه یافته است که بیشتر شبیه به یک جعبه مدولار بوده و می تواند به عنوان مثال، به راحتی به یک تیر چراغ متصل شود و بدین ترتیب، امکان اندازه‌گیری دقیق سطح سر و صدا، کیفیت هوا و میزان گرد و غبار منتشر شده در یک محیط مشخص را فراهم کند. این ایستگاه که در اطراف یک سایت ساخت و ساز قرار گرفته است، امکان اندازه‌گیری دقیق انتشار آلاینده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها را به لطف انتقال داده‌ها به یک پلت‌فرم دیجیتال امکان‌پذیر می‌کند.

ضد دود ” Net SAS”

راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از موتورهای دیزلی در منبع، با تزریق (انژکسیون) هیدروژن قبل از اشتعال وجود دارد. این روش که”ضد دود” نام دارد، پس از خروج از کارخانه بر روی اکثر خودروها، صرف نظر از مکانیسم یا وزن آنها قابل نصب است. حتی قبل از اینکه در دسترس افراد خاصی قرار گیرد، این امکان برای جوامع وجود دارد که وسایل حمل و نقل عمومی خود (اتوبوس، قایق یا حتی ماشین آلات ساختمانی) را با کمترین میزان آلودگی بهبود کیفیت آب و هوای کلانشهرها تولید کنند.

فیلتر زیستی گیاهی

به عنوان بخشی از طرح بازسازی فضاهای شهری، فیلتر زیستی (بیوفیلتراسیون) شامل استفاده از ظرفیت‌های تصفیه و تثبیت گیاهان است. راهکار این است که هوای آلوده محیط را از میان پوششی از گیاهان و مواد معدنی عبور می دهد و امکان پرورش گیاهان و رشد میکروارگانیسم‌ها را فراهم می کند. این دسته از گیاهان و مواد معدنی سپس ذرات ریز را به دام می‌اندازند و ترکیبات آلاینده گازی را حل می‌کنند. بقایای آلودگی در نهایت توسط میکروارگانیسم ها از بین می‌رود. این فرآیند را می‌توان روی سقف‌ها یا دیوارها حتی بدون طراحی مبلمان جدید خیابانی اعمال کرد. فعالان زیادی در حال ورود به این زمینه هستند.

سازماندهی اقدامات پیرامون کیفیت هوا

کمیسیون اروپا فرانسه را تهدید به جریمه سنگین در صورت عدم کاهش انتشار دی اکسید نیتروژن کرده است. این گازهای گلخانه‌ای که بسیار فراتر از توصیه های اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۰ است، ناشی از ترافیک جاده‌ای بوده که به ویژه در شهرهای بزرگ فرانسه مانند پاریس، تولوز، لیون، مارسی و نیس اهمیت دارد. برای فهم کامل موضوع و کاهش آلودگی هوا، مقامات دولتی می توانند با شرکت‌ها یا انجمن‌های نظارت بر کیفیت هوا همکاری کنند. ایجاد یک دپارتمان اختصاصی همچنین می‌تواند به افزایش مهارت‌ها در سال‌های آینده کمک کند تا به موضوعی که اهمیت آن رو به فزونی است، پاسخ مؤثری دهد.از اینرو، تمرکز مهارت‌ها در یک مرکز امکان گردآوری یک پایگاه داده مرجع را جهت استفاده همه ذینفعان فراهم می‌کند. افزایش آگاهی شهروندان همچنین می‌تواند به کاهش منبع انتشار آلاینده‌ها کمک کند.به همین دلیل است که ارتباط خوب بین جوامع و مقامات منتخب می تواند به کاهش آلودگی کمک کند. این ارتباط همچنین شامل در نظر گرفتن سیستماتیک کیفیت هوا در پروژه‌های توسعه شهری است. بنابراین بسیاری از راه‌حل‌های فن‌آوری برگرفته از شهر هوشمند در دسترس جوامع هستند تا اقدامات خود را حول بهبود کیفیت هوای محیط سازماندهی کنند.