بازدید اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از تپه باستانی پوستچی

اعضای شورای اسلامی  شهر شیراز، به اتفاق شهردار منطقه چهار، مدیرعامل فضای سبز و معاونان خود از آخرین روند پژوهش ها در تپه باستانی پوستچی شیراز بازدید کردند.

در این بازدید که ، کیانی رحیمی و محمدیان، افسانه خواست خدایی از اعضای شورای شهر شیراز، روح الله مظفری مدیرعامل سازمان فضای سبز حضور داشتند، با آخرین روند پژوهش در تپه باستانی پستچی شیراز را رصد کردند و موضوعات مختلف برای حفظ و احیای این اثر ارزشمند باستانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
با پیگیری‌های انجام شده توسط دکتر کیانی ناظر شورا در شهرداری منطقه چهار  و دیگر اعضای شورای شهر جهت همکاری در احیای  تپه باستانی پوستچی و احیای این اثر باستانی مقرر گردید شهرداری منطقه همکاری لازم را به عمل آورد

در این بازدید دکتر حسن عرب عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز و سرپرست هیات کاوش باستان شناسی تپه پوستچی  شیراز و همچنین دکتر سردار عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی دانشگاه شیراز  توضیحات لازم در مورد آخرین اقدامات در مورد پژوهش در این اثر باستانی را ارایه دادند.
براساس این گزارش ، تپه پوستی شیراز قدمت هفت هزار ۳۵۰ ساله داشته و مربوط به دوره نو سنگی است.
آثاری که از تپه پوستچی شیراز به دست آمده شامل معماری مربوط به نو سنگی که نخستین تلاش انسان برای زیستن در خانه های مسکونی محسوب می شود.

یک دهکده یا روستای کوچکی در ۷۳۵۰ سال پیش در این نقطه شکل گرفته که این روستا یکی از نخستین روستاهای تاریخ به شمار می رود.

آثاری که به دست آمده شامل معماری و شواهدی از خانه های مسکونی، شامل اتاق های متعدد در یک واحد مسکونی، حیات و اجاق یا فضایی برای  پخت و پز غذا در داخل حیاط قرار داشته که به دست آمده است.

همچنین در این اثر تاریخی آثار سفالی به دست آمده که سفال های منقوشی دارد که دارای اشکال هندسی،  گیاهی و حیوانی است و نقاشی های روی سفال ها از اهمیت زیادی در این دوره برخوردارند.

همچنین آثارهای ابزار سنگی به دست آمده که نخستین ابزارهای ترکیبی محسوب می شوند، استفاده از چند ابزار سنگی برای ساخت یک سلاح و یا یک وسیله برای کشاورزی مثل داس‌. با قرار دادن ابزارهای سنگی داخل شیار چوب این ابزارها ساخته می شد و یا  سرپیکان ها و یا و ریز تیغ ها به دست آمده است.
همچنین انواع مختلف ابزارسنگی در این محوطه شناسایی شده است.

در اینجا آثار زیادی از استخوانهای حیوانی به دست آمده که نشان می دهد حیواناتی که اینجا بودند اهلی شدند و این نشانه های خوبی است، چون یکی از  محوطه هایی است که توانستند در این دوره زمانی حیوانات را اهلی کنند.

همچنین در این اثر باستانی،  ابزارهای استخوانی به دست آمده که  نشان می دهداز استخوان حیوانات ابزارهایی برای کارهای روزمره ساخته شده است

در پژوهش های انجام شده مقدار زیادی دانه های گیاهی به دست آمده که این اهمیت فوق العاده دارد.

معیشت آنان بیشتر کوچ گری بوده و  جمعیت اولیه در حدود ۳۰۰تا ۴۰۰نفر جمعیت داشته که این  جمعیت قابل ملاحظه و قابل توجهی در این دوران تاریخی است که در این محوطه شکل گرفته است.

در این بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تاکید کردند: تمام تلاش خود را برای حفظ این آثار ارزشمند به کار خواهند بست.