در نشست مشترک فرماندار، شهردار و مدیرعامل آبفا تأکید شد:

اجرای پروژه فاضلاب، با «جهاد آسفالت» شهرداری تداخل نداشته باشد

شهردار کرمان، مشکل فاضلاب شهر کرمان و طولانی‌شدن این پروژه را جدی دانست و گفت: مردم، متوجه نیستند که کم‌کاری متعلق به چه ارگانی است و این موضوع را به نظام و حکومت ربط می‌دهند؛ بنابراین، ما مدیران باید برای رفع موانع چاره‌اندیشی کنیم.

به گزارش شهرداران، محسن تویسرکانی، در جلسه‌ای که با حضور فرماندار کرمان، به‌منظور پیگیری موضوعات آب و فاضلاب، در شهرداری کرمان برگزار شد، ایجاد شرایط خاص ازجمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، اقدامات پایان سال برای آماده‌سازی شهر در آستانه سال جدید و سالگرد شهادت سردار دل‌ها را دلیلی بر عدم صدور مجوز حفاری اعلام کرد و گفت: شهرداری در حال حاضر پای کاراست و جای نگرانی برای صدور مجوز حفاری وجود ندارد.

وی بیان کرد: امسال برای آسفالت شهر عزم جدی داریم؛ این در حالی‌ است که در خیلی از معابر پروژه فاضلاب اجرا نشده که نمونه آن، آسفالت معابر خیابان «شهید دستغیب» بود که بخشی از آن به‌دلیل عدم اجرای فاضلاب، معطل ماند.

شهردار کرمان، از شروع آسفالت شهر کرمان در چهار جبهه کاری خبر داد و یادآورشد: درصورتی‌که عدم اجرای آسفالت در معبری معطل اجرای شبکه یا انشعاب فاضلاب باشد، آن را به مردم محله اعلام خواهیم کرد.

تویسرکانی، با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی نیز کار مشترکی خواهیم کرد، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کارگروهی در حوزه فرهنگ‌سازی به‌منظور افزایش سطح تعاملات تشکیل شود.

شهردار کرمان، همچنین به جدول زمانی برای پروژه‌های شهرداری اشاره کرد و افزود: نیاز است کارهای اجرایی و زیرساختی، طبق برنامه شهرداری انجام شود‌.

تویسرکانی، بر لزوم پوشش مناسب تجهیز کارگاه‌های پروژه فاضلاب شهری تأکید کرد و آن را دلیلی بر روان‌سازی ترافیک و زیبایی شهر دانست.

وی، همچنین اختصاص قدرالسهم فاضلاب برای فضای سبز شهری را لازم دانست و گفت: باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

در این خصوص یدالله علیزاده، مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان نیز، آبیاری فضای سبز را وابسته به آبِ فاضلاب دانست و افزود: توافق ۲۵ درصدی سهم دولت، حدود ۱۸۰ لیتر آب است که بخشی از آن باید به شهرداری واگذار شود؛ بنابراین، تأکید می‌شود تا آن میزان پساب فاضلاب که سهم اعتبارات دولتی است، در اختیار شهرداری قرار گیرد و فضای سبز احیا شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز، ضمن تشکر از شهرداری کرمان برای برگزاری جلسه مشترک و هم‌اندیشی درخصوص مشکلات و موانع موجود در پروژۀ فاضلاب و آب شهر کرمان، با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش پیک مصرف، گفت: قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، آب خلیج فارس به کرمان برسد و آب شهر کرمان تأمین شود که این هدف محقق نشد.

علیرضا عبدیان، از اجرای ۳۲ کیلومتر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خبر داد و افزود: برای استفادۀ شهر کرمان از این مزیت، نیاز است ۵۲ کیلومتر خط انتقال اجرا شود، اما به‌دلیل عدم تأمین اعتبار، پروژه نیمه‌فعال شده و از سرعت بالا برخوردار نیست.

وی افزود: در صورت تأمین اعتبار، مدت چهار تا شش ماه پروژه به سرانجام می‌رسد، اما برای عبور از تنش و پیک مصرف، اقداماتی را در دستور کار داریم که ازجمله آن می‌توان به تجهیز ۲۰ حلقه چاه اشاره کرد.

عبدیان افزود: با این میزان، حدود ۵۰۰ لیتر به دبی شهر کرمان اضافه خواهیم کرد.

وی به کسری آب و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین آبفا و شهرداری‌ها در سطح کشور با هدف ایجاد حساسیت و مصرف بهینه آب در بین شهروندان اشاره کرد و گفت: به‌منظور ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، به انجام فعالیت فرهنگی از طریق فضاهای تبلیغاتی نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، همچنین خواستار دادن مجوز برای اجرای پروژه‌های آبرسانی شد و به لزوم جابه‌جایی تجهیزات زیرساختی آب و فاضلاب در روند اجرای پل شهدای خلبان اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ میلیارد تومان برای جابه‌جایی شبکه نیاز است.

وی کمبود آب و لزوم آبرسانی سیار در حاشیه شهر را ازجمله مشکلات دانست و افزود: حاشیه شهر شبکه استانداردی برای آبرسانی ندارند و آب آن از طریق آبیاری سیار تأمین می‌شود.

در ادامه، فرماندار کرمان گفت: حفاری معبری که‌ برای آسفالت و زیرسازی آن هزینۀ زیادی صرف شده، معقول نیست و اینکه بعد از تخریب مجدد آسفالت شود، هدررفت هزینه و بیت‌المال است.

علی بابایی افزود: مواردی که در روند اجرایی پروژۀ فاضلاب در گذشته رخ داده، قابل پیگیری است.

وی با اشاره به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان، مبنی بر اجرای ۶۲ درصد پروژۀ فاضلاب، افزود: برای اجرای پروژۀ فاضلاب، شاهد پیگیری عوامل اجرایی و انجام تعهدات بودم.

فرماندار کرمان، با بیان اینکه هر روز تأخیر در اجرای پروژۀ فاضلاب، به ضرر پیمانکار است، به همکاری متقابل شهرداری برای صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: برای اجرای مابقی شبکه فاضلاب شهری که حدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود، باید در یک جمع‌بندی نهایی با شهرداری هماهنگ باشید.

بابایی، ضمن تشکر از شهردار برای پیگیری مشکل آسفالت شهر و شروع «جهاد آسفالت» گفت: اولویت‌بندی محله‌ها برای کار حفاری، باید به‌گونه‌ای انجام شود که پس از آسفالت، معبر برای اجرای فاضلاب تخریب نشود و با «جهاد آسفالت» تداخل نداشته باشد.

وی، بر اجرای فاضلاب طبق برنامه زمان‌بندی و برگزاری جلسات مکرر به‌منظور هم‌فکری و رفع موانع پیش‌رو تأ کید و خاطرنشان کرد: اینکه معبری حفاری شده، اما اسفالت نشده، مردم، شهرداری را مقصر می‌دانند؛ بنابراین، عملکرد پیمانکار را درخصوص اینکه به تعهدات خود و در زمان خود عمل کرده، باید مدنظر قرار داد.

فرماندار کرمان ادامه داد: در بعضی از مناطق پروژۀ فاضلاب اجرا شده، اما انشعابات آن انجام نشده و نیاز است در فاصلۀ زمان‌بندی‌شده، انشعاب به مردم فروخته شود.

بابایی، اصلاح الگوی مصرف از طریق فرهنگ‌سازی را مدنظر قرارداد و گفت: راه‌های متعددی در کمیته حفاظت منابع آب مطرح شده و نیاز است مصوبات این کمیته اجرایی و کارهای انجام‌شده ادامه یابد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه، روند اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان توسط معاونت توسعه فاضلاب و سرمایه‌گذار پروژه تشریح شد و به موضوعاتی چون عدم صدور مجوز به‌صورت یکپارچه در سال‌های گذشته، صدور مجوز حفاری برای مسافت‌های طولانی با مدت‌زمان مناسب، مستثنی‌کردن طرح فاضلاب با شرایط خاص در تعطیلات رسمی، ارائه نقشه‌های ساخت از تاسیسات زیرزمینی، تکمیل سامانه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و معارض ملکی در معابر شهری، اشاره شد.