جان تازه آب انبار مریم آباد

احیای آب انبار قدیمی

مدیر منطقه دو شهرداری یزد از احیای آب انبار قدیمی مریم آباد یزد معروف به آب انبار نو که متعلق به دوران قاجار است، خبر داد.

به گزارش شهرداران و مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد – علیرضا ابویی در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از آب انبار نو مریم آباد اظهار داشت: با توافقی که میان انجمن زرتشتیان یزد، منطقه دو شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته و بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، آب انبار قدیمی و تاریخی مریم آباد احیا می شود.

وی با تاکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، افزود: از جمله بناهایی است که می تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشدابویی عنوان کرد: برخی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب انبارها، به نوعی نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.
مدیر منطقه دو شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، افزود: این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

ابویی، برآورد اولیه احیا و بازپیرایی این قدیمی را بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد.گفتنی است؛ متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.آب‌انبار نو مریم آباد مربوط به اواخر دوره قاجار است و در یزد، محله زرتشتیان، جنب کوچه ۲۴ واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.