مدیریت شهری از هنر عکاسی در مسیر شناخت چالش‌ها بهره بگیرد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: مدیریت شهری قم با استفاده از رویکرد اطلاعاتی و روایتی هنر عکاسی و توانمندی‌های عکاسان بخش مهمی از چالش‌های خود را برطرف کند.

به گزارش شهرداران، به نقل از واحد خبر سازمان سیما و منظر شهری شهرداری قم، مهدی توکلیان در آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره عکاسی پاییز برگ‌ریز به اشاره به اهمیت هنر عکاسی در عرصه جهان اطلاعات و رسانه‌ای اظهار کرد: در حوزه هنر عکاسی، دو مفهوم اساسی به نام‌های “جهان اطلاعات” و “جهان روایت” وجود دارد که هر کدام نقش و اهمیت خود را دارند.

وی افزود: ادامه داد: جهان اطلاعات در عکاسی به معنای ارائهٔ دقیق و صادقانهٔ اطلاعات و واقعیت در یک تصویر است که در این بخش هدف اصلی به‌دست‌آوردن تصویری کاملاً شفاف و معتبر از واقعیت است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: عکاس در این حالت به دنبال ضبط رنگ‌ها، نورها و جزئیات دقیق واقعیت است تا تصویری واقع‌گرا و دقیق از موضوع خود ارائه دهد.

توکلیان با اشاره به حوزه دیگر هنر عکاسی ادامه داد: جهان روایت در عکاسی به معنای ارائهٔ یک داستان، احساسات و ارزش‌های عمیق‌تر از طریق تصاویر است که در این نوع عکاسی، عکاس قصد دارد تجربیات، احساسات و داستان خود را از طریق تصاویر به مخاطب انتقال دهد.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دو حوزه مهم افزود: موضوعات این نوع عکاسی ممکن است شامل تصاویر خانوادگی، مستندات، عکاسی خبری و… باشند که هر کدام تجربه داستان‌گویی متفاوتی دارند.

این هنرمند باسابقه عکاس گفت: به‌طورکلی، هنر عکاسی همچون هنرهای دیگر، به دو رویکرد اصلی “چه چیزی نشان داده می‌شود” و “چگونه نشان داده می‌شود” تقسیم می‌شود که این دو مفهوم جهان اطلاعات و جهان روایت، هر کدام به نحوی به این دو رویکرد اصلی مرتبط هستند و هر کدام می‌توانند در خلق و انتقال یک تجربه هنری مؤثر و تأثیرگذار بازی کنند.

توکلیان در پایان تأکید کرد: مدیریت شهری قم با استفاده از این دو رویکرد می‌تواند از توانمندی‌های عکاسان و هنرمندان بهره برده و بخش مهمی از چالش‌های خود را برطرف کند.

در پایان این مراسم از سه دهه فعالیت هنری این استاد برجسته هنر عکاس تقدیر شد.