صرفه جویی در گرمایش

صرفه جویی در گرمایش با فناوری رنگی

با تغییرات آب و هوایی، گاهی اوقات سطوح دما غیرقابل پیش بینی است و برای داشتن زندگی راحت باید انرژی بیشتری صرف تهویه مطبوع یا گرمایش شود.

از اینرو در راستای صرفه جویی در هزینه ها و کنترل بهینه دمای داخل خانه ها، به نوآوری در رنگ های ساختمانی رو می آوریم.

۱-  یک استارت آپ فرانسوی، راهکاری ساده و آسان برای تنظیم درجه حرارت در خانه ها پیدا کرده است که یک رنگ خاص بوده که فقط باید آن را روی دیوارها پخش کنید تا دمای مناسبی بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتیگراد داشته باشید: نوآوری ایده آل برای ساخت خانه های غیرفعال بدون گرمایش.

این رنگ خاص به نام تمپولی (Tempolis Mur) می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا دمای داخل خانه خود را کنترل کنند و در عین حال در هزینه ها صرفه جویی نمایند. به گفته بربوت، مدیر شرکت، رنگ تمپولی گرما را در طول روز که دما از ۲۳ درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود، ذخیره می‌کند. سپس زمانی که دیگر خورشید وجود نداشته باشد، این گرما آزاد می‌شود. به گفته او با آزمایش رنگ در یک آپارتمان نمایشی در شهر ون در فصل تابستان، آنها توانستند دما را تا ۴ درجه سانتیگراد در طول روز کاهش دهند.

این فناوری چگونه کار می کند؟

دستورالعمل این رنگ خلاقانه توسط مهندس شیمی یوهان فیلیپ و تیمش تهیه شده است. به گفته بربوت، این تحقیق دو سال برای آنها طول کشید. ساختار دقیق تمپولی برای عموم شناخته شده نیست، اما مشخص است که محققان مواد “تغییر فاز” را در این مخلوط گنجانده اند. این مواد قابلیت ذخیره گرما را دارند و به شکل روغن در گیاهان یافت می شوند. مواد تغییر فاز با انجماد به افزایش گرما واکنش نشان می دهند و در مواجهه با افت دما، مایع می شوند. این پدیده است که گرما را دوباره توزیع می کند.  مدیر شرکت توضیح می دهد که این رنگ برای ساخت خانه های غیرفعال بدون گرمایش عالی است.

یک خرید سودآور

رنگ تمپولی به شما اجازه می دهد ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. این ویژگی را دارد که زمانی که لایه اعمال شده دارای ضخامت کمتر از یک میلی متر باشد، نیز به کار می آید. همچنین به لطف همین ویژگی است که باعث شد این شرکت بتواند حق ثبت اختراع با مدت زمان ۱۰ سال را بدست آورد. به گفته بربوت: ” ما از رنگ آنها مانند رنگ استاندارد استفاده می کنیم، اما باید ضخامت آن را دو برابر کرد. هزینه آن نیز ۵۰ درصد بیشتر است”. با این حال، مدیر شرکت مشخص می کند که چنین رنگی باعث صرفه جویی در هزینه می شود و به مرور زمان هزینه ذخیره شده آن سودآورمی شود.

ویژگی‌های تمپولی

در واقع، برای کسانی که می خواهند در هزینه های تهویه مطبوع یا گرمایش صرفه جویی کنند، بدانند که رنگ تمپولی پیک دما را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد. همچنین ۱۰ تا ۱۵ درصد چه در زمستان و چه در تابستان در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. این رنگ ویژه بر پایه آب است و فاقدترکیبات آلی فرار است. تقریباً روی همه انواع سطوح مانند گچ، کاغذ رنگی، آجر، فیبر سیمان، فلزات با آستر، روکش‌های فایبرگلاس یا حتی PVC با آزمایش قبلی قابل اجرا است. با این حال، ابتدا لازم است که رنگ تمپولی را بر روی ستون های خام اعمال کنید. با توجه به کاربرد آن، تمپولی را می توان با استفاده از یک غلتک رنگ فوم گلدار یا یک غلتک گچی خوب پخش کرد. در این صورت لازم است لایه ای با ضخامت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میکرون اجرا شود.  

۲- امروزه رنگ های عایق حرارتی موفقیت بزرگی محسوب می شوند و حتی اگر جادویی نباشند، باز هم می توانند تا حد مناسبی در خانه شما به صرفه جویی در راستای عایق کاری آسان دیوارها و کاشی ها کمک کنند! تا چند سال پیش که به کارهای نقاشی فکر می کردیم، این پوشش ها همگی کم و بیش یکسان بودند، فقط رنگ آنها به نوعی تغییر کرده است. سپس رنگها زیست محیطی شدند، قابل شستشو و تمیزی با آب شدند، دیگر بوی سمی نمی دادند و غیره. اکنون، نوع جدیدی از رنگ مورد توجه همه صنعتگران و دست اندرکاران است. علاوه بر این، این خاصیت را دارد که چند یورو در قبض گرمایش شما صرفه جویی کند. به نام “رنگ عایق حرارتی”، که دارای ویژگی بسیار شگفت انگیز است.

 

رنگ حرارتی چیست؟

عایق بندی خوب ضامن صرفه جویی در قبض انرژی است، اما گاهی اوقات کار عایق کاری مستلزم بودجه زیادی است که همه توان پرداخت آن را ندارند. ترفندهای زیادی برای به دست آوردن چند درجه اضافی وجود دارد که رنگ عایق حرارتی یکی از آنهاست. این رنگ برای ایجاد یک اثر جاذب یا برعکس بازتابنده طراحی شده است و می تواند هم در داخل و هم در خارج از منزل اعمال شود. دیوارها مسئول حدود ۲۰ درصد از دست دادن گرما هستند، به ویژه در خانه هایی که عایق کاری ضعیفی دارند. عایق کاری دیوارها با رنگ حرارتی راه حلی نوآورانه برای کمک به آسایش حرارتی خانه ها است. بنابراین این یک رنگ اکریلیک است که از رنگدانه های رنگی، رزین های مصنوعی، آب و اجزای سرامیکی تشکیل شده است که به آن قدرت عایق می دهند.

نحوه انتخاب رنگ عایق حرارتی

دو نوع رنگ عایق در بازار موجود است که ویژگی های متفاوتی دارند: رنگ بر اساس ذرات توخالی با قدرت جذب، کالری موجود در داخل اتاق را برای گرم کردن دیوارها جذب می کند. به ویژه، به جلوگیری از احساس سردبودن دیوارها که باعث ناراحتی می شود کمک می کند. این ماده بسیار کمی از ترکیبات آلی فرار آزاد می کند و بنابراین می تواند مانند رنگ های کلاسیک در داخل خانه اعمال شود. رنگ ترمو-سرامیک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به آن اجازه می دهد تا گرما را منعکس کند. علاوه بر این، پل های حرارتی را مسدود می کند و از نفوذ گرما و سرما به داخل خانه جلوگیری می کند. به ویژه توجه داشته باشید که برای مثال باید به عایق دیوار کلاسیک روی پشم سنگ چسبانده شود. به همین دلیل است که نمی توان آن را به تنهایی به عنوان عایق، بلکه به عنوان مکمل عایقی توصیف کرد.

مزایا و معایب رنگ عایق حرارتی چیست؟

بیایید با مزایای رنگ عایق حرارتی شروع کنیم: سازگار با محیط زیست؛ عایق صدا را بهبود می بخشد؛ دوام طولانی با ۴۵ سال برای برخی از رنگ ها؛ محافظی در برابر رطوبت و تراکم؛ قابل استفاده بر روی دیوارهای مرطوب (حمام، آشپزخانه)؛ پشتیبانی چندگانه (چوب، فلز و PVC). این شرکت با محصولات خود “تا ۴۰٪ صرفه جویی در انرژی” را وعده می دهد.

معایب رنگ حرارتی کمتر از مزایای آن است، اما همچنان وجود دارد: قیمت گران‌تر از یک قوطی رنگ کلاسیک، زیرا بسته به مارک، هر لیتر تقریباً ۴۰ یورو قیمت دارد. زمان خشک شدن بسیار طولانی تر (۱۲ ساعت بین دو لایه). یک فرمول خاص که طبق قواعد هنر به یک برنامه کاربردی نیاز دارد، و ممکن است آن را در معرض خطر بی اثر شدن قرار دهد.

توجه داشته باشید که مانند تمام نوآوری­های کوچک که در کاهش مصرف انرژی موثر هستند، رنگ عایق حرارتی راه حل معجزه آسایی برای صرفه جویی چند یورویی در صورتحساب شما نیست بلکه کمی سرمایه گذاری مالی و کمی سودآوری جهت کاربرد آن لازم است. اگر قصد دارید یک اتاق یا سقف را دوباره رنگ آمیزی کنید، ممکن است این یک امتیاز اضافی باشد که باید به آن فکر کنید!