شناسایی ۶۰ درصد گمشدگان از طریق سامانه مددکار شهر

سید محمد نقیب خبر داد؛

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه سامانه مددکار شهر از آبان ماه سال گذشته راه اندازی شده است؛ گفت: طبق پایش صورت گرفته ۶۰ درصد مراجعه کنندگان به سامانه مددکار شهر با موضوع گمشدگان مورد شناسایی و به آغوش خانواده بازگشتند.
به گزارش شهرداران  سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران؛ سید محمد نقیب اظهار داشت: در این سامانه اطلاعات تمامی مراجعه کنندگان در مددسراها و مراکز یاورشهر ثبت می‌شود و نحوه ارائه خدمات به شکل برخط (آنلاین) قابل رصد است؛ در صورتی که خانواده افراد آسیب دیده از آنها اطلاعاتی نداشته باشند؛ می توانند با مراجعه به اداره امور مراکز و استعلام از سامانه مددکار شهر در جریان گمشده شان قرار گیرند.
وی افزود: در حال حاضر تمامی ۲۰ مددسرا و ۱۰ مرکز یاورشهر تهران از طریق این سامانه پذیرش مددجو دارند به این شکل که مشخصات تمامی مددجویان در این سامانه هوشمند ثبت می شود.
نقیب ادامه داد: اقوام گمشده با در دست داشتن عکس و مشخصات افراد مورد نظر در مراکز این سازمان اطلاعات را ثبت خواهند کرد تا استعلام لحظه‌ای از مددسراها صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در صورتی که افراد گمشده در این مراکز حضور نداشته باشند؛ عکس ظاهری فرد گمشده در سامانه ثبت می‌شود تا در صورتی که این افراد به هریک از مراکز خدماتی مراجعه کنند به شکل هوشمند و لحظه‌ای شناسایی و به خانواده آنها اطلاع داده شود.
نقیب ادامه داد: گمشدگان شامل افرادی هستند که به دلیل بیماری آلزایمر، فرار از خانه، مشکلات اعصاب و روان، افراد آسیب دیده و….هستند. سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: به طور میانگین در طول هفته یک گمشده از طریق این سامانه مورد شناسایی و به آغوش خانواده باز می گردد؛ که طبق آمار ها از ۵۰ مورد گمشده ثبت شده در سامانه مددکار شهر ۳۰ نفر شناسایی و به خانواده بازگشته اند.
وی عنوان کرد: بخشی از مراجعه کنندگان که گمشده دارند و به سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی مراجعه می کنند نیز از طریق این سامانه مورد استعلام قرار داده می شوند.
نقیب گفت:سامانه مددکار شهر، سال گذشته توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران راه اندازی شده و در این سامانه اطلاعات تمامی مراجعه کنندکان به ۲۰ مددسرای شهر تهران ثبت می‌شود و نحوه ارائه خدمات به شکل (آنلاین) قابل رصد است.از جمله اهداف سامانه مددکار شهر، شفافیت در نحوه فعالیت های بهره بردار مددسرا، بررسی لحظه ای ظرفیت مددسراها، ثبت روند و میزان خدمات قابل ارائه به مددجویان است.
 سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان افزود: این افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب اجتماعی شامل بی خانمان ها، کارتن خواب ها، در راه ماندگان، گمشدگان و مواردی از این دست هستند.
شهروندان عزیز تهرانی در صورت بروز مشکلاتی از این دست میتوانند با مراجعه به یکی از مراکز تحت پوشش سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران (مراکز یاورشهر و مددسراها) و اعلام مشخصات هویتی و یا نشان دادن عکس، پیگیر وضعیت گمشده خود باشند. در صورتی که افراد مددجو در یکی از مراکز یاورشهر و یا مددسراها حضور داشته باشند از طریق سیستم یکپارچه سامانه مددکار شهر به اطلاع شهروندان خواهد رسید. همچنین شهروندان تهرانی به همین منظور می‌توانند با شماره تلفن‌های ۵۵۵۲۲۳۲۲ و۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس حاصل نمایند.