تهران نیازمند بازنگری در حوزه حمل و نقل

شهردار تهران گفت: نیازمند بازنگری در حوزه حمل و نقل هستیم که بنا داریم ظرفیت ناوگان مترو را از هفت به ۱۱ خط برسانیم.

به گزارش شهرداران، علیرضا زاکانی دوشنبه در نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک با بیان اینکه قدرالسهم مترو یک سوم حمل و نقل شهر در نظر گرفته شده است، افزود: اگر قرار باشد ۱۱ خط را تکمیل کنیم، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و برای اتوبوس نیز مطابق با اسناد بالادستی، ۱۱ هزار اتوبوس احتیاج داریم اما امروز در پایتخت حدود ۲ هزار اتوبوس فعال و فاصله معناداری با هدف وجود دارد.

وی درباره وضعیت تاکسی‌های تهران اظهارداشت: عمده ون‌های تهران و ۷۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده است همچنین از مجموع ۳۰۰ هزار موتور کار، همگی نیازمند نوسازی است.زاکانی ادامه داد: مجموع اعتبار مورد نیاز برای بازسازی حمل و نقل تهران ۵۰۷ هزار میلیارد تومان است.شهردار تهران درباره تراموا گفت: برخی از خطوط تهران کشش تراموا را دارد و برای این موضوع یک خط مطالعاتی از آزادی تا ترمینال شرق به طول ۱۸ کیلومتر در حال بررسی است و برای حلقه شمالی نیز حمل و نقل ریلی سبک در دستور کار است.زاکانی با اشاره به چالش‌های ترافیکی پایتخت افزود: بزرگترین مشکل تهران امروز مسئله ترافیک است به‌ نحوی که اگر تمام پایتخت را تبدیل به خیابان کنیم بازهم به دلیل تولید خودروهای جدید پس‌ از مدتی دوباره با چالش ترافیک روبه‌رو خواهیم شد.
شهردار تهران گفت: یکی از طراحی‌های ما برای رسیدن به اهداف ترافیکی هوشمندسازی شهر تکیه بر مسئله فناوری است تا بتوانیم از این طریق سهم مسافرت‌های شهری شهروندان را کاهش دهیم در قدم بعدی به‌دنبال توجه به زیرساخت‌ها و سامان‌دهی و هوشمندسازی باراندازهای پایتخت به‌ویژه در مناطق ۱۲ و ۱۶ هستیم زیرا این باراندازها علاوه‌بر این‌که سبب آزار و اذیت شهروندان می‌شود تاکنون نفعی برای ما نیز آن‌گونه که باید  نداشته‌اند. مناسب‌سازی معابر شهری یکی دیگر از اهداف ما برای حل مسئله ترافیکی پایتخت است در همین رابطه سال گذشته ۲۶۰ کیلومتر و امسال ۳۰۰ کیلومتر از معابر پایتخت مناسب‌سازی شده‌اند.
وی تاکید کرد:  برای حل مسائل مرتبط با حمل‌ ونقل عمومی تهران افقی ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته‌ایم و در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ به نقطه‌ای برسیم که در آن حمل‌ونقل عمومی کفاف مسافرت‌های شهری شهروندان را بدهد و در تهران از خودروی شخصی کم‌تر استفاده شود. در این افق هفت خط مترو تهران با اعتباری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و بهره مندی ۶۵ درصدی تکمیل خواهد شد.
زاکانی در رابطه با برنامه‌های شهرداری تهران برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گفت:  باید در رابطه با خطوط اتوبوسرانی فعال در تهران بازنگری صورت گیرد زیرا مطابق آمارها ۷۰ درصد از شهروندانی  که از اتوبوس استفاده می‌کنند تنها به وسیله ۳۴  درصد از خطوط فعال اتوبوسرانی جابجا می‌شوند.

نگارنده : سوگند ربانی