در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد؛

اجرای اِلمان یادبود «شهدای ۱۳ دی‌ماه» با دعوت از هنرمندان کشوری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رئیس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد و در این نشست، شهردار کرمان پیشنهاد اجرای المان یادبود «شهدای 13 دی‌ماه» را در قالب برگزاری سمپوزیوم با حضور هنرمندان کشوری مطرح کرد.

به گزارش شهرداران، نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رئیس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد و در این نشست، شهردار کرمان پیشنهاد اجرای المان یادبود شهدای ۱۳ دی‌ماه را در قالب برگزاری سمپوزیوم با حضور هنرمندان کشوری مطرح کرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن اشاره به انتخابات اخیر در جمعه گذشته و با بیان اینکه مردم کشورمان با  شور و شوق با شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت کردند، گفت: بیش از چهل روز از شهادت رئیس‌جمهور متواضع، پرتلاش، راستگو، مردمی و خدمتگزار می‎گذرد و او کسی بود که هرگز وعده‌های دروغین به مردم نداد و هرگز کارگزاران حکومت او با دشمن قدم نزدند و به وعده دشمنان قسم خورده مملکت، اعتماد نکردند.

علیرضا نادری، با تاکید بر اینکه سیدابراهیم رئیسی، مملکت را با خزانه خالی تحویل گرفت و با ایمان به خدا مملکت را از لبه پرتگاه سقوط نجات داد، یادآور‌شد: او توانست در دوران شیوع بیماری کرونا، جان صدها نفر را با درایت نجات دهد و در حل مشکلات کشور پیش‌قدم باشد.

وی، نداشتن غرور و تکبر در رفتار با مردم را ازجمله خصایص شهید جمهور برشمرد و گفت: او در زمان وقوع حوادث سیل و زلزله، در محل حضور داشت تا درنهایت بر سر پیمان خود با از دست‌دادن جانش، به درجه شهادت رسید.

نادری، با اشاره به اهمیت انتخابات، همۀ مردم ایران را سرنشینان یک کشتی در یک اقیانوس متلاطم دانست و افزود: شرکت در انتخابات برای سربلندی و نجات کشور در اوضاع نابسامان جهان لازم و واجب است.

وی، همچنین به جنایات اسرائیل در فلسطین و کشته‌شدن روزانه هزاران نفر با حمایت کامل مستکبران، اشاره کرد و یادآور شد: از آنجاکه رییس‌جمهور، خصلت دیومنشانه آنها را می‌شناخت، هرگز به این خونخواران اعتماد نکرد و در کنار اینکه با سربلندی کشور را به اوج افتخار رساند، بزرگترین ضربه‌ها را به رژیم صهیونیستی وارد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: تعجب می‌کنم از  کسانی که به مردم دروغ گفتند و امروز مدعی ‌شدند که می‌خواهند ایران را از دروغ نجات دهند و این افراد که در عهدنامه بدتر از ترکمنچای، عزت مردم را فروختند و تمام تحریم‌ها را متوجه ایران کردند، خصلت مستکبرانه دشمن را نشناختند.

نادری تاکید کرد: امیدورایم مردم برای نجات ایران، پای صندوق‌های رأی بیایند و با انتخاب یک نامزد انتخاباتی متدین و پاکدست، در پیشرفت کشور خود سهیم باشند.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، دستور یک‌صدوشصتمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان را اعلام و مصوبات مربوط به قدرالسهم چند ملک را مطرح کرد.

در ادامه، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با انتقاد از اینکه میزان قدرالسهم در شهرداری به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود و ممکن است به تعدادی از شهروندان اجحاف و به تعدادی دیگر انفاق شود، گفت: به نظر می‎رسد چیز ضابطه‌مندی وجود ندارد؛ بنابراین، برای بیرون‌آمدن از آشفتگی بهتر است براساس قانون مصوب عمل شود.

منصور ایرانمنش، افزود: در شورا توافق کردیم که قدرالسهم زیر ۲۵ درصد گرفته نشود و بعد از آن نیز آیین‌نامه‌ای در شهرداری تدوین و به شهرداری‌های مناطق اعلام شد، اما برای اجرای این آیین‌نامه پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای تشکیل و به‌صورت یکنواخت در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: میزان قدرالسهم براساس نرخ ۲۵ درصد است و نباید دوگانه عمل شود.

در این خصوص شهردار کرمان نیز گفت: اگر موضوع  مربوط به املاک زیر ۵۰۰ متر باشد، به دفعات در شورا در مورد آن صحبت و جمع‌بندی نهایی انجام شد؛ اینکه شفاف است یا نیست؛ نیاز است که مجدد در صحن شورا مطرح شود.

محسن تویسرکانی، با بیان اینکه درخصوص تعیین میزان قدرالسهم، اصلاً سلیقه‌ای عمل نمی‏شود و درست نیست که با صراحت این‌گونه صحبت شود، تصریح کرد: اگر ابهامی وجود دارد، آمادگی داریم به روشنی در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری شود؛ چراکه ما نیز در مورد رعایت حقوق مردم دغدغه داریم و پیش از این موضوع در صحن علنی شورا مطرح و در مورد آن بحث شد، اما حاضریم برای رأی نهایی، مجدد جلساتی با شورای اسلامی شهر داشته باشیم.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه قانون به صراحت مطرح کرده و مصوبه شورا هم مانند قانون است، گفت: درخصوص موضوعات مربوط به شهرسازی، مکرر گفتم اگر حقوق مردم ضایع شود، آن را رسانه‌ای کرده و اعتراض خود را به صراحت اعلام می‌کنم؛ بنابراین، تاکید دارم عین قانون رفتار و از تجربه سایر شهرها استفاده شود.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار وسرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان هم، ضمن تبریک روز مباهله برای اثبات حقانیت دین اسلام، گفت: البته در جلسات شورا این موضوع مطرح شد، اما آنچه موجب اختلاف است و شفاف نشان نمی‎دهد، مربوط به توضیحات ذکرشده در متن نامه‎های قدرالسهم است.

حسین چناریان، افزود: در این خصوص نیاز است توضیحات لازم به‌صورت واضح  و کامل براساس ضوابط نوشته شود؛ مثلاً مشخص شود آیا برای گرفتن قدرالسهم این ملک، معابر تعیین شده یا خیر؟ اگر براساس طرح تفصیلی معابر تعیین شده، میزان قدرالسهم همان ۲۵ درصد است، اما در صورتی ‌که معابر براساس طرح تفصیلی تعیین نشده، توضیح دهند و وضعیت هر ملک برای گرفتن قدرالسهم را اعلام کنند.

در ادامه، موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، پیشنهاد شهرداری را در مورد واگذاری نظارت بر اجرای تقاطع غیرهمسطح «سردار شهید زنگی‌آبادی» به‌صورت قرارداد ترک تشریفات به شرکت «مهندسین بهین تردد کویر»، با مبلغ دو میلیارد و  ۴۰۰ میلیون تومان، با اخذ مجوز شورا مطرح کرد و گفت: مدت زمان و مبلغ انجام کار نیز در کمیسیون مربوط مطرح شده و از آنجاکه شرکت موظف است درنهایت به شهرداری گزارش دهد، مدت زمان، ۹ ماه در نظر گرفته شده است.

شهردار کرمان هم، با بیان اینکه در عقد قرارداد، مشاور بر حُسن انجام کار و قابل قبول‌ بودن آن نظارت دارد، در پاسخ به‌دلیل مدت‌زمان تعیین‌شده، گفت: ممکن است پروژه از مدت‌زمان مشخص خود، با تأخیر به پابان برسد، اما نظارت تا زمانی که این تقاطع زیر بار ترافیک برود، همچنان ادامه دارد.

در ادامه، با جمع‌بندی نهایی، این موضوع به تصویب رسید.

درخواست تمدید اجاره‌بهای پیست اسکیت بوستان «شهید مطهری» نیز ازسوی دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، مطرح شد و با توجیه اینکه مستأجر در ایام کرونا نتوانسته از فضای مذکور استفاده کند، با تقاضای فرد مذکور برای اضافه‌شدن مدت‌زمان اجاره‌بهای پیست، موافقت و مقرر شد به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، طبق مصوبه دولت امتیازاتی برای ایشان نیز لحاظ شود.

درخواست کمک شهرداری به اردوگاه «کرامت» و تهیه کتب با موضوعات فرهنگی، با مبلغ ۱۵ میلیون تومان نیز ازجمله مصوبات کمیسیون‌ بودجه بود که اعضای شورای شهر با درخواست شهرداری برای کمک مالی به این مجموعه موافقت کردند.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، در ادامه، به موضوع مربوط به  کمیسیون گردشگری درخصوص بهسازی میدان «آزادی» اشاره کرد و گفت: در این خصوص شهرداری ابعاد مختلف این طرح ازجمله فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی و ترافیکی را در دستور کار قرارداده و مقرر شد تا در این خصوص، مشاوری تعیین و اقدامات لازم انجام شود.

موسوی افزود: با جمع‌آوری اطلاعات، مقرر شد نظرات مشاور به صحن بیاید و تأیید شود؛ همچنین در این خصوص به واحدهای مختلف شهرداری نیز اعلام شد که در مورد شرح خدمات مشاور، نظرات خود را اعلام کنند.

وی یادآور شد: البته تمام پیشنهادهای مشاور اعلام و مقرر شده واحدهای مختلف طبق شرح خدمات، کار خود را شروع کنند؛ بنابراین، از اعضای شورا می‌خواهیم که نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند و این موضوع فقط جنبه اطلاع دارد.

محمد امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر نیز، در این خصوص خواستار توضیح و تشریح شرح خدمات اعلام‌شده ازسوی واحدهای مختلف شهرداری، برای تصمیم‌گیری شد.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، بر استفاده از تسهیلات برای انجام پروژه‏های عمرانی شهر تأکید و خاطرنشان کرد: پیشنهاد استفاده از تسهیلات «ال‌سی» مطرح شده، اما در شرح شرایط و ضوابط تسهیلات، بر اخذ ضمانت‌های لازم تأکید شده است.

حسین چناریان افزود: در این خصوص با بانک شهر تعامل داشتیم و این بانک به‌دلیل اینکه عمده سهام آن توسط کلان‌شهرها تأمین می‌شود و به شهرداری‌ها نیز تسهیلات می‎دهد، بانک مناسبی است، اما متأسفانه شهرداری کرمان سهام‌دار این بانک نیست.

وی در ادامه، با اشاره به ارایه خدمات این بانک به شهرداری‌ها، ضوابط آن را با بانک‌های دیگر متفاوت دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به توان حساب بانکی شهرداری، به سمت بانک‌های تخصصی‎تر برویم و از شرایط لازم برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها استفاده کنیم.

چناریان بیان کرد: بانک شهر نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

در ادامه، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان، به موضوع تملک‌های محدودۀ «امام‌زاده محمد» اشاره کرد و گفت: با توجه به توان شهرداری درخواست داریم با متولیان و استاندار، جلساتی گذاشته و موضوع پیگیری شود.

محمد‌امین شمسی، به تملکلت کامل شهرداری در محدودۀ قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر اشاره کرد و با بیان اینکه میراث فرهنگی باید برای بهسازی این محدودۀ تاریخی پای کار بیاید، افزود: آزادسازی فضای جلوی زیارتگاه امام‌زاده محمد نیز در کمیسیون پیگیری شده و این از تعهدات شهرداری است.

وی همچنین به اهمیت موضوع انتخابات اشاره کرد و با انتقاد از حذف صندوق  ثابت در روستاها و تأخیر در رساندن صندوق سیار به روستاها و مناطق دورافتاده، گفت: به‌عنوان عضو شورای شهر، از فرمانداری می‌خواهم که صندوق‌های ثابت به روستاها بازگردد تا مردم بدون دغدغه رأی دهند.

شمسی، در ادامه، گزارشی از سفر به شهر «کازان» روسیه برای شرکت در مجمع «بریکس پلاس» با حضور شهرداران کلان‌شهرها ارایه کرد و با توضیح اینکه در قالب «بریکس پلاس» ۲۰۰ رویداد در روسیه در حال برگزاری است، گفت: اغلب فضاهای تاریخی و گردشگری در شهرهای مورد بازدید به‌خوبی حفظ شده است.

رئیس کمیسیون  بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورای اسلامی شهر کرمان نیز بر برگزاری جلسات سرمایه‌گذاری و استفاده از روش و منش خاص، برای جذب بهتر سرمایه‌گذار تأکید و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار نباید معطل دیدار با شهردار و گرفتار بروکراسی اداری شود.

سیدمحمد صادق تقوی، همچنین گفت: شکایاتی ازسوی مردم برای تأخیر در پروژه داریم که ازجمله آن می‌توان به پارک «پانصد‌دستگاه»، بوستان «نظام مهندسی» و اصلاح پارک «شهید مطهری» و اجرای راست‌گرد تقاطع غیرهمسطح «شهدای خلبان» نام برد؛ بنابراین، نیاز است تا تابلوی روزشمار برای اطلاع مردم و پیمانکاران نصب شود.

وی، به سایر پروژه‎های معطل‌مانده ازجمله بازار طلا و مس اشاره کرد و گفت: روند اجرایی آن دنبال نشده و واگذاری اتوبوس‌ها و ون‌های خریداری شده و اجرای  فضای سبز تقاطع غیرهمسطح «شهید باقدرت» نیز معطل مانده است.

تقوی همچنین موضوع استفاده از ظرفیت پرداخت تسهیلات بانک‌ها را برای  نیروهای شرکتی خواستار شد.

در ادامه، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، بر پیگیری تعیین‌تکلیف قدرالسهم اراضی تصرفی دولتی تاکید کرد و گفت: مردم بین شورا، شهرداری و راه و شهرسازی معطل مانده‌اند و پاسخ مردم باید داده شود.

منصور ایرانمنش، یادآورشد: بیشتر موارد، مربوط به زمین‌های تصرفی حاشیه شهر است که درخصوص پرداخت قدرالسهم یا معافیت از آن باید تعیین‌تکلیف شود.

در ادامۀ این نشست، شهردار کرمان، در تشریح سفر به شهر «کازان» روسیه و شرکت  در مجمع «بریکس‌پلاس» گفت: محوریت با شهرداران کلان‌شهرها بود و از ایران نیز شش شهردار حضور داشتند.

محسن تویسرکانی، در ادامه، بازخورد خوب و فرصت ایجاد‌شده برای نام‌بردن از شهر کرمان، به نمایش گذاشته‌شدن ظرفیت شهرها، نشست با سایر شهرداران ایران، برگزاری جلسات با سرکنسول ایران درخصوص امکان ارسال آثاری از صنایع دستی کرمان در نمایشگاه ایران را ازجمله مزیت‌های سفر به شهر کازان روسیه ذکر کرد و گفت: پیشنهاد دادیم با مساعدت شورا هفته کرمان را در آنجا برگزار کنیم و اعتقاد داریم که از فضای ایجاد‌شده، به‌خوبی استفاده شود.

وی افزود: شرکت در مجمع ««بریکس‌پلاس» روسیه دستاورد خوبی از منظر کسب تجربه شهری بود و امیدواریم با تقویت واحد بین‌الملل، جایگاهی در این حوزه داشته باشیم.

شهردار کرمان همچنین در پاسخ به موضوعات مطرح‎شده ازسوی اعضای شورای اسلامی شهر، به موضوع «ال‌سی» اشاره کرد و آن را از نگاه اقتصادی فرصت خوبی دانست و گفت: البته طبق تبصره مربوط، لازم است دستگاه دولتی، نامه تعهد‌آور ارائه کند که بر این اساس با بانک ملت تعامل کردیم و پیشنهادات داده شد، اما در ارتباط با بانک شهر نیز نشست‌هایی داشتیم که پیشنهاد همکاری برای برعهده‌گرفتن ریاست کارگروهی برای اعطای تسهیلات به من داده شد که با پذیرفتن آن، فرصت بهتری برای تسهیلات فراهم می‌کند.

تویسرکانی، در ادامه، تعیین‌تکلیف المان «شهدای ۱۳ دی‌ماه» را مهم برشمرد  و با تأکید بر اینکه در این خصوص باید هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: لازم است با مصوبه شورای اسلامی شهر و با حضور هنرمندان، در قالب یک سمپوزیوم، طرح‌های مناسب برای ایجاد المان یادبود «شهدای ۱۳ دی‌ماه» ارائه شود.

شهردار کرمان، درخصوص ملاقات مردمی گفت: تاکنون، حدود ۵۰۰ نفر را ملاقات کردم و به‌طور میانگین هر روز ۱۵ نفر را از مردم را می بینم و محدودیتی قائل نیستم؛ در این خصوص واحد پیگیری راه‌اندازی کردیم تا موضوعات رها نشود و نتیجه بررسی را رصد می‌کنم.

تویسرکانی، در پاسخ  به تأخیر در اجرای پروژه‎ها، گفت: کارها را تعریف کردیم، در دل کار و ناظر بر کار هستیم؛ به مردم می‌گویم کار جدی است و از همه پروژه‌ها بازدید می‌شود؛ درخصوص بازدید ترجیح من بر این است که در وسط روز بازدید داشته باشم و در جریان گفت‌وگو و مشکلات مردم قرار بگیرم.

وی همچنین در مورد راستگرد تقاطع «شهدای خلبان» گفت: با رفع معارض و موانع، پروژه اجرا می‎شود؛ همچنین از پارک «پانصد دستگاه» که در چهار فاز تعریف شده، به‌صورت مقطعی بازدید کردیم و از پیمانکار نیز خواستیم که در زمان مناسب پروژه را تحویل دهد.

شهردار کرمان، همچنین در مورد تفاهم‌نامه بازار طلا و مس، گفت: در این خصوص ارتباطات مکرر داشتیم و سرمایه‎گذار دریافت سند تگ‌برگ کل زمین را درخواست داده، اما این زمین دارای ۲۸ پلاک است که در آخرین مکاتبه، اعلام کردیم سند واگذاری شهرداری را که دارای اعتبار است، به سرمایه‌گذار می‎دهیم که این پیشنهاد پذیرفته شده و کار به‌زودی شروع می‌شود.