آغاز به کار اولین ۲۵ تاکسی هیدروژنی در خیابان‌های هامبورگ

افزایش روزافزون انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ناشی از مصرف بی‌رویه انواع مختلف حامل‌های انرژی بوده که سبب بروز پیامدهای منفی بر محیط زیست از جمله گرمایش جهانی و اثرات مخرب زیست‌محیطی دیگری شده است.

به گزارش شهرداران، بر این اساس، استفاده از هیدروژن حاصل از منابع انرژی تجدیدپذیر به استراتژی قابل توجهی جهت رفع مشکل پایداری محیط زیست شهری در بخش صنعت خودرو درون شهری مطرح شده است. گاز هیدروژن در اثر سوختن قادر به تولید انرژی بالایی است. از این رو، از این انرژی می‌توان به عنوان سوخت تجدید پذیر برای حرکت دادن وسایل نقلیه استفاده کرد. این سوخت توسط روشهای مختلفی از قبیل زیست گاز، الکترولیز آب و سوختن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. بی‌تردید، سوخت هیدروژنی یکی از سوخت‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود در نهایت ضامن بقای نسل موتورهای احتراق داخلی باشد و به عنوان یک منبع انرژی پاک در قرن ۲۱ مورد استفاده قرار گیرد. سوخت هیدروژن سوختی پاک است که وقتی جایگزین سوختهای فسیلی می‌شود آلودگیهای ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی را ندارد.

شهر هامبورگ بعد از اول ژانویه ۲۰۲۵،  تمامی تاکسی‌های جدید را الزام کرده است که باید کربن‌خنثی شوند و وارد چرخه کربن منفی شوند و عاری از تولید انتشارات کربنی باشند.

هفته گذشته، اولین  ۲۵ تاکسی هیدروژنی در خیابانهای هامبورگ آغاز به کار کردند. این خودروهای تویوتا میرای توسط پروژه “تاکسی آینده” تامین مالی شدند. این پروژه قرار است ۳۵۰ تاکسی بدون تولید انتشارات کربنی واگذار کند که تعداد آنها از آوریل ۲۰۲۱ در شهر هنستیک که فقط ۵ خودرو هیدروژنی در این شهر وجود داشت بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. با این وجود، این ۲۵ تاکسی اولین نوع از تاکسی‌هایی هستند که بجای باتری معمولی از هیدروژن استفاده می‌کنند.

گسترش حمل و نقل پایدار در بخش خصوصی با قانون گذاری جدید

این توسعه منجر به واکنشی از سوی مقامات محلی شده است که قانون گذاری جدیدی در حوزه تحرک و جابجایی پایدار اتخاذ کرده‌اند. به عنوان بخشی از مصوبه حفاظت از اقلیم، مجلس سنا هامبورگ تصمیم گرفته است از اول ژانویه ۲۰۲۵، تمامی تاکسی‌های جدید نباید انتشارات کربنی تولید کنند و باید بدون آلایندگی باشند.

علاوه بر حمایت مالی فدرال المان که از شرکتهای تولید کننده تاکسی‌های بدون تولید انتشارات کربنی حمایت می‌کند، مقامات محلی بودجه جداگانه‌ای برای ۴۶۰ تاکسی هیدروژنی در نظر گرفته‌اند که ۶۰ خودرو از آنها در اختیار کاربران ویلچری خواهد بود.

رشد پویایی پایدار از نقطه نظر شرکت‌ها

بلونت آکتاس و آقای صفر نژاد، مدیران شرکت تاکسی‌رانی هامبورگ، مالکین این ۲۵ خودرو هیدروژنی در یک کنفرانس مطبوعاتی حمایت خود را از پویایی پایدارتر اظهار داشتند. هر دو آنها مالک ۱۵۰ تاکسی در سه شرکت هستند. ۴۰ تاکسی از بین ۱۵۰ تاکسی الکتریکی هستند و در حال حاضر ۲۵ تا از آنها هیدروژنی می‌باشند. این بدین معنی است که تقریباً نصف ناوگان آنها با آلایندگی صفر هستند.

بر اساس اعلان مقامات شرکتهای تولید کننده تاکسی‌های هیدروژنی، بزرگترین مانع برای بکارگیری سریع‌تر این فن‌آوری هزینه‌های اضافی نیستند بلکه ایستگاه‌های شارژ و ایستگاه‌های پرکردن هیدروژن است. با این حال، امید است که تولید خودروهای هیدروژنی پیشگام با آلایندگی صفر در آینده ادامه داشته باشد.