به مناسبت پاسداشت ۵ دی ماه روز ایمنی دربرابر زلزله و آموزه های زلزله بم برگزار شد:

در شهر سمنان به مساحت ۵۸۷ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد میانی وجود دارد

«سید علی مرتضی نژاد» شهردارسمنان با بیان اینکه در شهر سمنان به مساحت ۵۸۷ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد میانی وجود دارد که ۳۵۷ هکتار آن را بافت‌های تاریخی ، ۴۲ هکتار را بافت تاریخی ویژه شامل مسجد امام (ره)، مسجدجامع، امامزاده یحیی (ع)، راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله و ۱۲۶ هکتار را سکونت گاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداریی سمنان، نشست پاسداشت ۵ دی ماه روز ایمنی دربرابر زلزله و آموزه های زلزله بم با حضور معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان، مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری سمنان، مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان، سفیر شهر بم (رییس وقت آموزش و پرورش شهرستان بم)، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و جمعی از مسئولین دستگاه های مربوطه در محل سالن شهید بابایی شهرداری سمنان برگزار شد.

وی افزود: بافت فرسوده بستری برای اجرای نهضت ملی مسکن است و می‌تواند بخشی از زمین این پروژه را تأمین کند. همچنین شهرداری سمنان برای اختصاص این زمین‌ها در بافت فرسوده شهر آمادگی دارد.

مرتضی‌نژاد با اشاره به پروژه مجموعه ۱۸ هکتاری ساماندهی اطراف امام‌زاده یحیی(ع)، خاطر نشان کرد: این طرح دارای دو زیر پروژه پهنه شرقی مسجد امام و پهنه جنوبی امام‌زاده یحیی (ع) می باشد.

در ادامه این نشست «محمد حمیدی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به لزوم اهمیت بافت فرسوده و تاریخی شهر کهن سمنان و تاکید بر اینکه اولویت ما حفظ بافت تاریخی برای جذب گردشگر و ایمن سازی بافت فرسوده شهری است، اظهار کرد: در حوزه بازسازی و نوسازی منازل مسکونی، تسهیلات بسیار خوبی توسط دولت به مالکان داده می‌شود. این تسهیلات شرایط خوبی را برای ایجاد ترغیب میان مالکان بافت فرسوده دارا می باشد.

«حبیب خراسانی» معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت و لزوم توجه به بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری، تصریح کرد: شهر سمنان طبق آمار سال ۱۳۹۵ تعداد ۹ هزار پلاک مسکونی فرسوده دارد که درصورت نوسازی این واحدها ۲۷ هزار واحد مسکونی جدید خواهیم داشت.

وی با اشاره به ابلاغیه اخیر بازنگری شیوه نامه شناسایی محدوده های هدف بهسازی و نوسازی، با توجه به مصوبات شورای عالی شهرسازی ایران در خصوص سیاست های تشویقی و کالبدی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری ضمن تاکید به معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری سمنان در ارتباط با ابلاغ مصوبات مذکور به دستگاه های ذیربط، به تشریح مزایا و بسته های تشویقی در محلات هدف پرداخت.

«امان الله عسگری» سفیر شهر بم از شرکت بازآفرینی شهری ایران با تشریح واقعه تلخ و درس آموز زلزله روز ۵ دیماه سال۱۳۸۲ این شهر، خاطر نشان کرد: این اتفاق، مسئولیت مهندسین ناظر و مجری را در ارتقای کیفیت ساخت بسیار خطیر می کند.

در ادامه این نشست، «سعید پرسا» مدیر بافت تاریخی شهرداری و مسئول ستاد بازآفرینی شهر سمنان با تاکید بر وجود نکاتی مهم در آیین نامه اجرایی قانون بودجه، گفت: مدیریت شهری برای پیشبرد مباحث بازآفرینی به طور جدی نیازمند بودجه ای اختصاصی می باشد تا در بافت های ناپایدار و قدیمی و فرسوده، اقدامات بازآفرینی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون بودجه و تاکید بر اینکه سازمان ملی زمین و مسکن می تواند طبق آن، بیست درصد از اراضی تحت اختیارش در محدوده و حریم شهر را در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار دهد، تصریح کرد: با توجه به در جریان بودن پرو‍ژه های بازآفرینی در شهر سمنان، می توان تا پایان سال با اقدامی جهادی از ظرفیت این قانون استفاده کرد و اقدامات مثبتی را در این زمینه با مشارکت سایر دستگاه های مرتبط برای شهروندان و شهر سمنان انجام داد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری و مسئول ستاد بازآفرینی شهر سمنان در ادامه مواردی را به عنوان دستور کار ستاد بازآفرینی ارائه نمود که پس از بحث و تبادل نظر مورد تصویب قرار گرفت.

در پایان این نشست، حاضرین ازطریق وبینار (ویدئو کنفرانس) حاضرین به سخنرانی مهندس بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دعوت شدند که از نکات جالب این وبینار، بسته های تشویقی دولت در محلات هدف بازآفرینی و بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری بود.