استاندار قم مطرح کرد؛

گشایش‌های عمرانی و شهری در سال ۱۴۰۲ در قم

استاندار قم با اشاره به اینکه در سال 1402 گشایش‌هایی در پروژه‌های عمرانی و شهری قم پیش‌بینی می‌شود، گفت: گره‌های شهری باید برای سفر دوم رئیس‌جمهور به قم به‌طور دقیق احصا شود.

به گزارش شهرداران، سید محمدتقی شاهچراغی در دیدار نوروزی اعضای شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: هر رشد، تعالی و پیشرفتی در سایه همدلی و هم‌افزایی اتفاق می‌افتد و باید مدیریت استان و مدیریت شهری با چنین هم‌افزایی در جهت توسعه قم گام بردارند.

وی با اشاره اینکه، قم، عقب‌ماندگی‌های فراوانی دارد که به دلیل گذشت زمان در استان و شهر قم، مزمن شده است، افزود: فقدان ظرفیت اردوگاهی، شرایط اقلیمی قم در تابستان، کمبود فضا و زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و پذیرش زائران، کمبود بیش از ۱۲۰ مدرسه در قم، کمبود سرانه فضای سبز در برخی از محلات و مناطق و کمبود زمین در جهت تأمین فضای سبز، بخشی از این مشکلات است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: در سطح استان قم ۶۶ نقطه حادثه‌خیز وجود داشت که با پیگیری‌های لازم رفع شده و در حال حاضر درصدد شناسایی نقاط تصادف خیز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه ازجمله استان‌هایی هستیم که در جذب سرمایه‌گذار، زیرساخت‌های کافی درآن وجود ندارد، در حوزه تأمین آب و برق مشکلاتی داریم و از طرفی عدم رغبت نیروی کار به فعالیت در کارخانجات، در حوزه نیروی انسانی استان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

شاهچراغی با بیان اینکه گره مشکلات شهری باید برای سفر دوم رئیس‌جمهور به قم به‌طور دقیق احصا شود، ابراز کرد: بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی در قم در حوزه فرهنگی نیز اثرگذار بوده است و ظرفیت‌های خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هرچند جهت‌گیری‌ها همواره توجه به فعالیت‌های فرهنگی است، اما باید بدانیم مسائل فرهنگی با شعار و حرف حل نمی‌شود و همه باید در برابر این موضوعات پاسخگو باشند.

استاندار قم یادآور شد: شهرداری فعالیت‌های فرهنگی خوبی در ارتباط با دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده است که می‌تواند ثمربخش باشد؛ یکی از این اقدامات تلاش برای حضور ۲۹۰ هزار دانش‌آموز در حرم مطهر، جمکران و گلزار شهداست.

وی در ادامه گفت: توجه به سرانه فضای سبز در محلات کم برخوردار قم، ایجاد بازارچه‌های محلی برای بانوان و اشتغال خانگی و بحث کتابخانه‌های محلی و مسائل فرهنگی ازجمله مسائلی است که با کمک مدیریت شهری می‌توان حل کرد.

شاهچراغی مطرح کرد: اراده الهی بر این بود که قم چنین جایگاهی داشته و حرم اهل‌بیت(ع) باشد؛ مدیریت استان نیز عزم خود را توسعه شهر قم جزم کرده است و در مباحثی چون الحاقات و کمیسیون ماده ۵ و طبقات و بافت، هر کاری از دست مدیریت استانی برآید کوتاهی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ گشایش‌هایی در پروژه‌های عمرانی و شهری قم پیش‌بینی می‌شود، اظهار داشت: در جمع‌آوری ریل راه‌آهن در قم تمام‌قد در کنار مدیریت شهری ایستادیم و برای منوریل نیز عدد قابل‌توجهی به سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ شد تا تعیین تکلیف شود که مدیران استان از منابع دولتی و سفر دوم، درصدد رفع بسیاری از مشکلات در قم هستند.