کاشت یک میلیون بوته گل فصلی در تبریز

زیباسازی فضای شهری یکی از مهمترین رویکردهای شهرداری تبریز است که در این راستا مناطق دهگانه شهرداری تبریز با کاشت یک میلیون بوته کلم زینتی و گل داودی به استقبال فصل پاییز رفته‌اند.

شهریار تبریز/ آناهیتا رحیمی: زیبایی بصری و حفظ محیطی دلچسب و خاطره انگیز در کلانشهرها نیاز مبرم شهروندان در فصول مختلف سال است. هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد ولی جان‌بخشی به شهر در ایام مختلف سال و زیباسازی فضای شهری نیازی است که مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به آن دارد.

زیباسازی فضای شهری یکی از مهم‌ترین رویکردهای شهرداری تبریز است که با کاشت سه مرحله‌ای گل و نهال در فصول مختلف سال، اقدامات لازم را برای حفظ طبیعت و زیبایی بصری در شهر انجام می دهد.

فصل پاییز و تقارن آن با بازگشایی مدارس ضرورت زیباسازی فضای شهری را دو چندان می کند تا دانش آموزان با گذری در شهر تبریز، فضای دلچسب پاییزی و زیبایی های بصری در این شهر را در حافظه خود ثبت کرده و راهی مدرسه شوند. در این راستا کاشت های پاییزه مهم ترین رویکرد شهرداری برای زیباسازی محیط شهر است که در حال حاضر، مناطق دهگانه شهرداری نیز با کاشت انبوه گل های پاییزی و همچنین درخت و درختچه فضایی توام با آرامش وزیبایی را برای شهروندان به ارمغان آورده اند.

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری تبریز در این رابطه به شهریار می گوید: در سال جاری دو میلیون بوته گل داودی و کلم زینتی در سطح شهر تبریز کاشت می شود که بر اساس برنامه گلکاری و تقویم کاری مجموعه، گلکاری‌های شهری در سه مرحله انجام می‌گیرد که عمدتاً گل‌های شب بو، بنفشه و گل همیشه بهار در مرحله نخست گلکاری بهاره در سطح شهر تبریز کاشته می‌شوند.

اکبر امجدی با اشاره به اینکه گلکاری‌های مرحله سوم هم از دهم شهریور آغاز شده توضیح می دهد: در سال گذشته کاشت ۶۵۰ هزار بوته گل داودی و کلم زینتی در سطح شهر تبریز انجام گرفته بود.

او می گوید: گلکاری مرحله سوم در ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی در شهر بسیار مؤثر است و بر اساس برنامه‌ریزی در سال جاری، کاشت بوته گل داودی و کلم زینتی سه برابر بیشتر از سال گذشته انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز از کاشت ۱۵۰ هزار اصله انواع نهال در کاشت پاییزه سال جاری، خبر داده و می‌گوید: این اقدام هم جزو برنامه‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز برای کاشت پاییزه است که با هدف توسعه فضاهای سبز انجام می‌گیرد.

او بیان می کند: نگهداری فضاهای سبز از نظر کیفی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، باید وضع موجود را حفظ کرده و فضای سبز را به سمت استاندارد توسعه دهیم.

امجدی در پایان می گوید: دو میلیون و ۲۰۰ هزار بوته از انواع گلها برای کاشت مرحله دوم سال ۱۴۰۲ که از پاییز سال جاری در گلخانه‌های مناطق دهگانه و وادی رحمت بذرپاشی شده، برای سال آینده آماده خواهد شد.

حالا مناطق دهگانه شهرداری تبریز با آغاز فصل پاییز و با کاشت گل های داودی و کلم زینتی به استقبال پاییز رفته اند.

منطقه ۱

۴۵۰۰ اصله درخت، ۱۶ هزار اصله درختچه و ۷۵ هزار گل فصلی گلدان در سال جاری در محلات و پارک های سطح حوزه توسط شهرداری منطقه یک تبریز کاشت شده است.

 

منطقه ۲

شهرداری منطقه ۲ تبریز تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۰ بوته گل داودی الوان و ۳۲ هزار و ۱۵۰ بوته کلم زینتی به منظور تلطیف روحیه تلاشگران علم و دانش، ۲۸ پارک موجود منطقه اعم از پارک شمیم پایداری، پارک جنگلی صائب تبریزی، پلیس پرواز و … نیز مزین به بوته گل های پائیزه می شود.

منطقه ۳

۳۰ هزار گل کلم زینتی و صد هزار بوته گل داودی توسط شهرداری منطقه ۳ تبریز در سطح حوزه، پارک ها و همچنین محوطه عمارت شهرداری مرکز کاشت شده است.

منطقه ۴

شهرداری منطقه ۴ تبریز نیز ۸۰ هزار بوته گل داودی و ۲۰ هزار بوته گل کلم زینتی در میادین ستارخان، نادر و معلم ، بلوار خلبان و آذربایجان،نصف راه، فاز یک پارک بزرگ، ۳۰ متری اتوبان پاسداران، پارک های قوم تپه، میثاق، شادگان، امیرکبیر، تندرستی، دانش، پامچال، سپیدار، حکیم نباتی، یاس، کوچه باغ و شادی، نمازخانه ساحلی جاده اناخاتون، کوی مروارید، گیاه شناسی، نصف راه تا لاله را انجام داده است.

منطقه ۵

کاشت ۹۷ هزار بوته گل داودی و ۶۹  هزار و ۵۰۰بوته گل کلم زینتی در وسعت ۱۵ هزار متر مربع در رفوژها و معابر اصلی شهرک های رشدیه الهیه باغمیشه نصر مرزداران و استانداری نیز تویط شهرداری منطقه ۵ انجام گرفته است.

 

منطقه ۶

۲۰ هزار گل کلم زینتی و ۶۰ هزار بوته گل داودی در پارک های سطح حوزه توسط شهرداری منطقه ۶ تبریز کاشت شده است.

منطقه  ۷

کاشت ۳۰ هزار گل کلم زینتی و ۱۲۰ هزار بوته گل داودی در دیزل آباد، پارک کوهستان، پارک آخماقیه، میدان رسالت، پارک بانوی مهر، خیابان شهید صمدی و خیابان صادقیه تویط شهرداری منطقه ۳ تبریز انجام گرفته است.

منطقه ۸

شهرداری منطقه ۸تبریز نیز در آستانه فصل پاییز به کاشت ۳۵ هزار گل داودی و ۳۰ هزار کلم زینتی در باغ گلستان، پارک خاقانی، میادین سطح حوزه، عمارت شهرداری و پارک فدک اقدام کرده است.

منطقه ۹

کاشت ۱۲۵۰ کلم گلدان و ۱۸۰۰ داوودی گلدان در پارک ها، میادین و مسیرهای اصلی. ۲۰۰ اصله درخت و ۲۰۰ بوته درختچه در قسمت های حذف چمن در پارک رز، مقابل بیمارستان دامپزشکی و رمپ اتوبان.

منطقه  ۱۰

شهرداری منطقه ۱۰ تبریز نیز به منظور ایجاد چشم‌اندازهای پائیزه و جهت تلطیف روحیه شهروندان در مسیرهای اصلی و پرتردد منطقه، ۳۲ هزار گلدان گل داودی و ۳۳ هزار گلدان کلم زینتی کاشته شده است. ۵۰ هزار بوته گل‌ کاشت پاییزی تولید گلخانه خود منطقه ۱۰ تبریز است و عملیات کاشت انواع بوته گل از نوع داوودی، گل کلم زینتی و سایر گل‌های سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه در سطح معابر، پارک‌ها و بوستان‌های سطح منطقه همچنان ادامه دارد.