پاسخ گویی شهردار کلانشهر ارومیه درمورد ابهامات موجود در طرح جامع شهری

شهردار کلانشهر ارومیه شب گذشته در دو بخش خبری 20:00 و 23:00 سیمای مرکز آذربایجان غربی، به تفصیل، به ابهامات موجود در طرح جامع شهری پاسخ گفت.

دکتر حسین مهدی زاده در این ارتباط زنده با استودیوی خبر سیما در پاسخ به این سوال که آمار جمعیتی چه تاثیری می‌تواند در تهیه و تدوین طرح جامع شهری داشته باشد عنوان کرد:

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر ارومیه بیش از ۷۳۶ هزار نفر اعلام گردیده است. ایرادی که بر آن سرشماری وارد است اتکا این سرشماری به خوداظهاری است و همین مساله باعث می شود ابهاماتی در میزان واقعی جمعیت شهر ارومیه به وجود آید. جمعیت، مبنای مطالعات طرحهای توسعه ای شهر خصوصا طرح جامع شهری است، از طرفی ارومیه به دلیل مرکزیت استان بودن و مسایل دیوانسالاری، همواره مقصد سفر و مهاجرپذیر بوده، این بخش باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گرفت.
وی افزود: شهرداری کلانشهر ارومیه برای دستیابی به آمار دقیق جمعیتی، مکاتباتی با دستگاههای خدمات رسان؛ شرکتهای آب، برق و گاز استان انجام داد تا به عدد واقعی مشترکین شهری برسد و بر اساس بعد خانواری که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرده، یعنی ۳/۳ نفر، جمعیت دقیق این شهر برآورد شود.
دکتر مهدی زاده اذعان داشت: آمار جمعیتی کلانشهر ارومیه بر مبنای تعداد مشترکین شرکت گاز حدود ۱ میلیون و ۳۵ هزار نفر، بر اساس تعداد مشترکین شرکت برق حدود ۹۸۹ هزار نفر و مشترکین شرکت آب و فاضلاب ۹۷۱ هزار نفر برآورد شده است.
شهردار کلانشهر ارومیه اضافه کرد: در استعلامی که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عمل آمده، این سازمان بر اساس نرخ رشد، جمعیت کلانشهر ارومیه را ۸۳۱ هزار نفر اعلام کرده، به اضافه الحاقات ۱۳۲ هکتار و ۷۰۱ هکتار، که ۷۵ هزار نفر را به این جمعیت اضافه می کند.
وی گفت: در مجموع جمعیت پایه ای که بر اساس اعلام خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دست ما رسیده، بیش از ۹۰۰ هزار نفر است و آمار سه تا شرکت خدمات رسان که امروز در داخل محدوده شهر ارومیه به مشترکین خود خدمات ارائه می‌کنند، قریب به یک میلیون نفر است.
دکتر مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: مبنای تمامی مطالعات طرحهای توسعه شهری، آمار جمعیتی است. اگر ما آمار دقیق و مطمئنی از جمعیت واقعی شهر نداشته باشیم، برآوردهای ما در حوزه های مختلف، در تخصیص زمین، در تامین سرانه ها و تخصیص سطح و سطوح و مباحثی از این دست که شاخص جمعیت در آن اثرگذار است -من جمله اعتبارات متمرکز کشوری و تسهیم ارزش افزوده و نظایر- دچار مشکل خواهیم شد.
مهدی زاده با اشاره به اینکه ازابتدای مطالعات طرح در تمامی جلسات، هم او، هم نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هم اعضای شورای اسلامی شهر، پیگیری‌ها و تاکیدات لازم در خصوص لزوم مدنظر قرار دادن جمعیت شناور ارومیه در تحلیل‌های جمعیتی این شهر از سوی مشاور محترم طرح انجام شده است، خاطرنشان کرد: ارومیه یک شهر مهاجرت پذیر است که اگر اینها را لحاظ کنیم، قطع یقین و طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قریب به یک میلیون نفر، جمعیت شهر ارومیه خواهد بود.
شهردار ارومیه در پایان این گفت و گوی خبری اظهار داشت: خوشبختانه جلسه ای که امروز در قالب کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری به صورت وبینار در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، صحبتهایی که بنده و معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و اعضای محترم شورای اسلامی شهر انجام دادیم، پذیرفته شد که تحلیل های جمعیتی مجدداً مورد بررسی قرار گیرد، چون این تحلیلها مبنای تصمیم گیری‌ها برای افق ۱۵ ساله کلانشهر ارومیه و خدماتی که به شهروندان عزیزمان قرار است داده شود قرار خواهد گرفت.