مقابله با بیکاری در مازندران با ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه اشتغال

همسو با شعار سال رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم رویکرد توجه به نخبگان ، توسعه مراکز رشد به منظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی بر پایه علم و فناوری های جدید را بنا نهاده و این رویکرد زمینه ساز افزایش میزان اشتغال جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در این حوزه به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در مازندران شده است.

رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بر توجه بخش های تحقیقاتی به تولید و یا تولید مبتنی بر نگاه علمی تاکید دارند و شرکت های دانش بنیان با توجه به ظرفیت هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکای به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

استاندار مازندران ابتدای امسال علاوه بر تشکیل قرارگاه ویژه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در استان، بر این نکته تاکید کرد که باید شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش پایه در جهت توسعه پایدار و تحقق شعار سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در استان تقویت شوند.

به اعتقاد سید محمود حسینی پور، مازندران با دارا بودن ظرفیت های متعدد در بخش دانش بنیان ها با تعداد حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان فعالیت دارد که به لحاظ کیفی نیز نیازمند تقویت هستند و یکی از علت های اصلی ضعف نوآوری و توسعه دانش پایه در استان عدم وجود کارخانه نوآوری در استان است.

وی راهکار توسعه اقتصادی مازندران را حمایت از دانش بنیان ها دانست و بیان کرد: باید بخش خصوصی از ظرفیت نخبگان و شرکت های فناور برای توسعه کسب و کار و کاهش آمار بیکاری در استان استفاده کنند.

به گفته نماینده عالی دولت در استان مازندران، این استان تشنه سرمایه‌گذاری در طرح های نوین اقتصادی با اولویت شرکت های دانش بنیان است و مسوولان مازندران باید همواره زیر پای شرکت های دانش بنیان فرش قرمز پهن کنند.

حسینی‌پور به این نکته نیز اشاره کرده است که هشت کارگروه مختص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در استان تشکیل شده که باید با برنامه‌ریزی اصولی تمامی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت این کارگروه‌ها برای حمایت از نخبگان علمی استفاده کنند.

مصداق اتفاق های خوب در زمینه شرکت های دانش بنیان و اشتغال زایی در این بخش که در سخنان مسوولان کشوری و استانی مطرح شده است را می توان در مازندران دید و از این استان به عنوان نمونه عملیاتی شدن آن دانست.

سال هاست که قضیه استقرار یا عدم استقرار صنایع در مازندران به دلیل برخورداری از محیط زیست و منابع طبیعی در کش و قوس حفظ این عرصه ها معطل باقی مانده است و در مسیر اجرای طرح های صنعتی همواره این موضوع به عنوان پاشنه آشیل برای اجرای این طرح ها که اشتغالزایی خوبی هم دارد مواجه است.

اما این موضوع نتوانسته است مازندران را در زمینه اشتغال زایی به بن بست بکشاند و مسوولان استان راه میانبُری به نام شرکت های دانش بنیان را برای دستیابی به اشتغالزایی پایدار انتخاب کردند.

شرکت های دانش بنیان ، اشتغالزایی پاک و بدون آلایندگی که راه اندازی آن ها نه تنها باب شکوه و گلایه را برای دوستداران محیط زیست بست توانست بارقه های امید را در جوانان تحصیلکرده دانشگاهی این استان ایجاد کند.

این شرکت ها در مازندران در یکسال اخیر به دستاوردهای خوبی دست یافتند که اشتغال بخش مهم و قابل توجه در این خصوص محسوب می شود. البته رسیدن به این شرایط ماحصل ایجاد برخی زیر ساخت ها در این استان بوده است.

پیگیری برای استقرار مراکز رشد در همه شهرستان های مازندران را می توان از جمله اقدامات مسوولان دولت سیزدهم در این استان نام برد و فراهم کردن این زیرساخت ضروری برای فعالیت باعث شده تا تعداد شرکت های دانش بنیان و به تبع تعداد شاغلان این بخش نیز در این شهرستان ها افزایش یابد.

برای راستی آزمایی از تاثیر استقرار مراکز رشد بر روند اشتغالزایی آمار مربوط به تعداد اشتغال ایجاد شده در ۶ ماهه نخست امسال در مازندران نشان می دهد که ۱۱۱ اشتغالزایی جدید در شرکت های دانش بنیان استان، در شهرستان های ساری، آمل، نوشهر، بهشهر و قائمشهر ایجاد شده شده است.

اشتغالزایی شرکت های دانش بنیان امسال دقیقا در شهرستان هایی رخ داده است که مرکز رشد دارند.

موضوعی که رئیس پارک علم و فناوری مازندران در ابتدای سپردن این مسوولیت به وی با دستور استاندار مازندران در دستور کار قرار داد و در همان زمان اعلام کرد مراکز رشد در تمامی شهرستان های استان مستقر می‌شوند.

اکنون مراکز رشد در ساری، قائمشهر ، بهشهر ، سیمرغ ، آمل ، نوشهر ، تنکابن و بابلسر راه اندازی شده است و پیگیری برای راه اندازی این مراکز در دیگر شهرستان های مازندران نیز ادامه دارد.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری مازندران از تعداد شاغلان در شرکت های دانش بنیان استان ۱۵۰ نفر در مقطع دکتری و  ۵۱۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند که بخش قابل توجهی از اشتغال های این بخش به این افراد با درجات عالی دانشگاه تعلق دارد.

وی افزود: همچنین از میان شاغلان شرکت های دانش بنیان مازندران۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی و یک هزار نفر نیز دانشجو و در حال تحصیل هستند.

نعمت زاده با اشاره به نقش و جایگاه شرکت های دانش بنیان مازندران در اشتغالزایی ادامه داد: دستیابی به این مهم منوط به فراهم کردن زیرساخت های لازم است که استقرار مراکز رشد یکی از این زیر ساخت ها به شمار می رود.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: بر این اساس استقرار مراکز رشد در تمامی شهرستان های مازندران به عنوان یک برنامه راهبردی مورد نظر قرار گرفته است تا شرکت های دانش بنیان بی بهره از فضا و محیط برای کسب و کار مواجه نباشند.

نعمت زاده از راه‌اندازی مراکز رشد در تمامی شهرستان‌ها در سال جاری خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این مراکز مشکلات ناشی از کمبود و نبود فضا برای فعالیت شرکت‌های فناور در شهرستان‌های مازندران برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین چالش های شرکت های فناور مازندران نبود فضا برای فعالیت است که غالبا آنها را در انجام فعالیت ها با محدودیت مواجه کرده است و مجبور به حضور در شهرستان‌هایی کرده است که دارای مرکز رشد هستند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: با اقداماتی که طی سال های اخیر به ویژه امسال انجام شد در حال حاضر مراکز رشد در ساری، قائمشهر، بهشهر، سیمرغ، آمل، نوشهر، تنکابن و بابلسر فعال شدند و راه اندازی مرکز رشد در مابقی شهرستان ها در برنامه قرار دارد.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران به نقش مراکز رشد در اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در شرکت های دانش بنیان استان ۱۱۱ شغل ثبت شده که از این تعداد ۹۹ شرکت در شهرستان های ساری و آمل ایجاد شده است.

وی در توضیح تاثیر مراکز رشد در اشتغالزایی افزود: شرکت های دانش بنیان تا زمانی که در مراکز رشد مستقر باشند ضمن برخورداری از امکانات فضا از خدمات حمایتی دولتی از قبیل مشاوره کسب و کار ، فضای نمایشگاهی و تسهیلات برخوردار می شوند.

نعمت زاده اعلام کرد: شرکت های دانش بنیان مازندران ۵۸۰ محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند که میزان تولیدات خوب و قابل قبولی است.

وی گفت: پیگیری راه اندازی مرکز نوآوری در کلاردشت و رامسر از جمله اقدامات برای کمک به فعالیت شرکت های دانش بنیان در مازندران است.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران از فعال شدن خانه خلاق در ساری به عنوان دیگر اقدام در زمینه توسعه فعالیت علمی و فناورانه در این استان نام برد و افزود: بنا داریم تا دومین خانه خلاق را در تنکابن راه اندازی کنیم.

پارک علم و فناوری مازندران از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و این مجموعه درحال حاضر ۲۵۳ شرکت فناور دارد که از این تعداد ۱۰۸ شرکت دانش بنیان هستند و ۵۸۰ محصول تاییدیه دارند.