قیام ۱۵ خرداد زمینه وقوع انقلاب اسلامی ایران را فراهم کرد

شهردار کرج، کشتار مردم در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شمسی توسط نیروهای سرکوبگر رژیم طاغوت را نشانه ناتوانی و عجز حکومت پهلوی در مقابل قدرت گرفتن مردم و شکل‌گیری نظام انقلاب اسلامی عنوان کرد.

به گزارش شهرداران، مهرداد کیانی با اشاره به تشبیه جنایت رژیم پهلوی در مدرسه فیضیه قم به حکومت یزید توسط امام خمینی(ره)، اظهار کرد: تشبیه بسیار دقیق رهبر کبیر انقلاب اسلامی، خشم شاه را در پی داشت و سبب دستگیری‌ایشان شد؛ غافل از اینکه حمایت مردم از امام خمینی(ره) پایان ناپذیر بود و مردم با شرکت در تظاهرات وسیع، این حمایت و همراهی را فریاد زدند.

 

کیانی گفت: اعتراضات مردم به دستگیری امام خمینی(ره) و تعدادی دیگر از روحانیونی که به سیاست‌های غلط و خونریزی‌های رژیم شاهنشاهی معترض بودند با دخالت عمال و نیروهای رژیم در شهرهایی چون قم، ورامین و تهران به خشونت کشیده شد.

 

این مسئول اذعان کرد: کشتار نزدیک به ۱۰۰ نفر از مردم به دست عوامل نظام شاهنشاهی در این روز باعث شد پانزدهم خردادماه برای همیشه در تاریخ ایران به نام این قیام وایستادگی مردم ثبت و ضبط شود.

 

وی اضافه کرد: در این مرحله نیز خون بسیاری از جوانان ایران در راه آزادی و استقلال ایران اسلامی به زمین ریخت تا مقدمه‌ای باشد برای وقوع انقلابی که با هدایت امام خمینی(ره) به شکل‌گیری نظام اسلامی منجر شد.

 

به گفته شهردار کرج، سخنرانی‌های رهبر کبیر انقلاب در آن دوران، به شفاف‌سازی و آگاهی بسیاری از مردم انجامید چنان که هر چه زمان پیش می‌رفت قدرت شاه و همدستانش برای پیشگیری از وقوع انقلاب و پیوستن جوانان به عرصه‌های مبارزه کمتر و کمتر می‌شد.

 

کیانی، وحدت را رمز اتحاد ملت برای‌ایستادگی مقابل حاکم ظالم برشمرد و تصریح کرد: مردم با آگاهی و اشراف بر فساد دولت و دربار شاه، خواهان برقراری نظامی بودند که در آن عدالت و اخلاق در درجه نخست قرار گیرد. بر همین اساس طی سال‌های متوالی و با تکیه به رهبری امام خمینی(ره) واندیشه‌ای که‌ایشان برای اداره حکومت اسلامی داشتند، به مبارزات خود ادامه دادند.

 

وی اذعان کرد: در نهایت به رغم همه کشتارها و ظلم‌هایی که شاه برای استمرار حکومت خود انجام داد، مردم متحد و حق جوی ایران موفق شدند مُهر انقلاب اسلامی را در سال ۱۳۵۷ بر پیشانی ایران‌زده و در سایه برترین دین جهان و حکومت مردی از تبار اسلام، آزادی و استقلال کشورشان را به دست آورند.