مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد:

سهم ۱۹مترمربعی شهروندان مشهدی از سرانه فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از سهم ۱۹ مترمربعی شهروندان این شهر از سرانه فضای سبز خبرداد.

به گزارش شهرداران، “حسین مختاری” با بیان این که عملکردهای اکولوژیک و اجتماعی فضای سبز، تأثیر بسیار مهمی در افزایش نشاط اجتماعی و زیست پذیری کلان شهرها دارد، اظهار کرد: توسعه فضای سبز پایدار و همسو با اقلیم، طی سال‌های اخیر به یکی از مهم ترین اولویت‌های مدیریت شهری مشهد تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به بحران کم آبی، نگهداشت فضای سبز بیش از پیش حائز اهمیت است، افزود: علاوه بر موضوع توسعه فضای سبز شهری، در راستای ایجاد فضای سبزی پایدار و همسو با اقلیم مشهد در سال‌های اخیر مدیریت مصرف منابع آبی، استفاده از روش‌های هوشمند، بازچرخانی آب‌های خاکستری، توسعه استفاده از گونه‌های بومی، کم آب طلب و سازگار با اقلیم شهر در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: در همین راستا اقدامات شاخصی نظیر توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه خانه‌های محلی فاضلاب، گسترش شبکه آبیاری مکانیزه، انجام طرح‌های مطالعاتی مختلف با همکاری دانشگاه‌های مطرح کشور، توسعه کاشت گونه‌های کاملاً بومی و کم نیاز و… تلاش شده تا علاوه بر توسعه فضای سبز شهری، مدیریت توزیع و مصرف منابع آبی نیز در راستای ایجاد توسعه فضای سبزی پایدار در کلانشهر مشهد صورت پذیرد.

مختاری همچنین به نقش مردم در حفظ و نگهداری فضای سبز اشاره کرد و افزود: مسئله نگهداری و توسعه فضای سبز نیاز به مراقبت مستمر دارد که این کار با مشارکت شهروندان امکان پذیر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: آموزش و فرهنگ سازی کاشت و نگهداری درختان، مراقبت از فضای سبز، آبیاری درختان به صورت صحیح و … بایستی در ادارات، مدارس، دانشگاه ها، محلات، مراکز تجاری و … توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا و کمبود منابع آبی، شهروندان می‌توانند در نگهداری و آبیاری فضای سبز شهری به خصوص آبیاری درختان مقابل منازل خود در حفظ محیط زیست سهیم شوند.

گفتنی است: در حال حاضر مساحت فضای سبز مشهد ۶ هزار و ۵۳۳ هکتار و سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۹مترمربع است.