سامانه هوشمندسازی قبور شهدا؛ ادای دین به اسوه‌های ایثار و شهادت

شهرداری تبریز در دوره مدیریت جدید خود در راستای ضرورت و اهمیت تکریم و پاسداشت شهدای گرانقدر اسلام، در اقدامی ابتکاری پروژه هوشمندسازی قبور شهدا را راه اندازی کرده است.

 شهریار تبریز/آناهیتا رحیمی: کافی است در صمیمیت سیالی که سرشار از آرامش است و نور،  پای بگذاری؛ آن وقت تو دیگر از آن خود و جهان پر آشوبی که همواره غفلت و فراموشی را بر روح و فکر و اعمالت مستولی کرده، نخواهی بود. این حال، خاصیت دنیای متفاوت و دگرگونی است که شاید برای ما تکراری بیهوده و رخوت آفرین به شمار می رود.

مهم نیست در کدام نقطه و قطعه ای از این سرزمین باشد، حتی تعداد منزلگاه های ابدی پاکان و خاصان روزگار، آن یادگاران دوران آتش و خون و نمادهای ایثار و مقاومت و شجاعت، که ذره ذره وجود ما وامدار رشادتشان است نیز مهم نیست؛ وجب به وجب اینجا را باید با وضو و تکریمی فاخر سیاحت و زیارت کرد.

سخن از مزار شهیدانی است که در جای جای ایران اسلامی، خاک مقدسمان را بیمه کرده اند و خون پاکشان ضامن بقاء ما و وطن شده است.

گلزارهای شهدا، بی تردید تکه‌ای از بهشت هستند، و همین قداست و حرمت شهدا خادمان آنها را ناگزیر از عشق بازی با آنان، به هر شکل و شیوه‌ای می کند.

از ضرورت و اهمیت تکریم و پاسداشت شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و مدافان حرم که بگذریم، موضوع ماندگارسازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در نهایت، تبیین فلسفه، مرام و سیره زندگی شهداء، رسالتی دائمی است که بی توجهی به آن و قصور در ادای دینی همیشگی در این حوزه، چیزی در حد جفا تلقی خواهد شد.

درست از همین روست که مدیریت شهری تبریز با درک همین اهمیت و ضرورت، در اقدامی ابتکاری دست به کار راه‌اندازی سامانه‌ای برای هوشمندسازی قبور و گلزارهای شهدا در سطح شهر کرده است.

فاز اول طراحی و راه اندازی این سامانه، این روزها در حالی از سوی سازمان آرامستان ها و گلزار شهدای شهرداری تبریز،  به صورت پایلوت در آرامستان “شنب غازان”، عملیاتی شده است که به گفته “فرخ جلالی”، مدیرعامل این سازمان، فازهای تکمیلی و نهایی این طرح، به زودی و با تعمیم این طرح به گلزار شهدای وادی رحمت و قبور شهدای سرافراز این مجموعه، نهایی خواهد شد.

در مراسمی که طی روزهای گذشته و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار تبریز، جمعی از خانواده های معظم شهدا و مسوولان شهری و استانی برگزار شد، از سامانه هوشمند سازی قبور مطهر شهداء رونمایی گردید.

این سامانه به صورت پایلوت و در گلزار شهدای شنب غازان راه اندازی شده و در آینده در دیگر آرامستان‌ها و گلزارهای شهدای محلات نیز توسعه داده خواهد شد.

فرخ جلالی مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری تبریز در خصوص این طرح می گوید: در این سامانه برای هر شهید یک پنل اختصاصی پیش‌بینی شده و تمام اطلاعات و یادگاری‌ها اعم از فیلم و عکس از طریق این پنل قابل مشاهده است.

وی اضافه می کند: فاز اول و پایلوت این پروژه در ۵۰ قبر مطهر شهید در گلزار شهدای شنب‌غازان اجرایی شده و زیرساخت‌های اجرای این پروژه در دیگر آرامستان‌ها نیز آماده است و تنها نیاز به همکاری ارگان‌های ذیربط برای تکمیل اطلاعات شهدا را دارد.

علاوه بر راه‌اندازی سامانه مذکور و در راستای تداوم طرح ساماندهی و مناسب سازی قبور و مزار مطهر شهدا، شهرداری تبریز برنامه های ویژه‌ای برای ساماندهی گلزار شهدا در دستور کار خود قرار داده است.

در همین حال، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز، از بررسی و مطالعات دقیق طرح پیشنهادی ساماندهی گلزار شهدا خبر داده است.

سامان احمدزاده در این خصوص می گوید: در بازدید اخیر شهردار تبریز و اعضای شورای اسلامی شهر از گلزار شهدای وادی رحمت، بهسازی و ساماندهی مجموعه مورد تاکید قرار گرفته بود که در این راستا طرح پیشنهادی به درخواست شهرداری تهیه شده است.

احمدزاده می افزاید: در این خصوص طرح پیشنهادی از نظر انطباق با وضعیت سازه موجود در محل بررسی و پس از اخذ تاییدیه های لازم وارد فاز اجرایی خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در عین حال به اهمیت و جایگاه رفیع شهدا اشاره کرده و گفت: گلزار شهدا سمبل فرهنگ ایثار و شهادت است و از این رو حفـظ و ساماندهی این پروژه یکی از الزامات و اولویت‌های پروژه‌های شهرداری است.

حکیمه غفوری رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در سخنانی با قدردانی از راه‌اندازی سامانه هوشمند قبور مطهر شهدا می گوید: با تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلمی شهر و تقبل هزینه پروژه هوشمندسازی قبور مطهر شهدا از سوی شهرداری تبریز، این طرح را به صورت پایلوت در گلزار شهدای شنب‌غازان اجرا کردیم.

وی تصریح می کند: با اسکن هولوگرام موجود بر روی سنگ قبرها، تمامی اطلاعات مربوط به زندگی نامه این شهیدان بر روی تلفن همراه زائران، در دسترس و قابل مشاهده خواهد بود.

طرح مسقف سازی فار دوم گلزار شهدا وادی رحمت تبریز، از دیگر طرح های شهرداری در راستای تکریم و ادای دین به اسوه های ایثار و شهدات است که در دوره فعلی به اولویت مدیریت شهری تبدیل شده است.

شهردار تبریز در این خصوص می گوید: طرح جدید سقف و بدنه بلوک‌ها بعد از ارائه طرح شرکت مشاور، توسط بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی و شورای اسلامی شهر تبریز بررسی می شود و بعد از تصویب طرح توسط معاونت فنی و عمرانی شهردار تبریز به مرحله اجرا می رسد.

خدمات شهرداری، چه در حوزه عمرانی و چه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، در مفهومی تحت عنوان “خدمت جهادی” خلاصه شده است، خاصه این که این خدمت برای جهادگران واقعی و ابدی این مرز و بوم باشد.

امروز، مدیریت شهری آستین همت بالا زده و غبار از روی قبور شهدا می زداید،  به خادم الشهدا بودن خود می بالد و در جایی دیگر با طرحی ابتکاری، بستری برای آگاهی نسل جوان از یاد و خاطره فدائیان وطن فراهم می سازد تا “قصه مردان راستین ایران” تا ابد ورد زبانمان باشد.