در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بررسی شد؛

ساماندهی دکه‌ها و وسایل بازی

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رئیس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد و درباره موضوعات مختلفی نظیر «قدرالسهم» زمین‌های تفکیک‌شده و دکه‌های سطح شهر، تبادل نظر و تصمیم‌گیری شد.

در این نشست که با توجه ویژه به موضوع «قدرالسهم» تعدادی از زمین‌های تفکیک‌شده، آغاز شد، میزان و چگونگی پرداخت قدرالسهم تفکیک املاک مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به رویه موجود در شهرداری، مبنی بر دریافت قدرالسهم از مالک، به ازای زمین تفکیک‌شده، گفت: قدرالسهم به دو صورت «نقدی» و «در قالب واگذاری بخشی از زمین به شهرداری» دریافت می‌شود.

حسین چناریان، خاطرنشان کرد: اگر مقرر شود که  قدر‌سهم به شکل ریالی و نقدی باشد، بنابراین نیاز است تا این موضوع ابتدا در شورای اسلامی شهر مطرح و سپس در مورد آن، تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: شهرداری باید مساله  قدر‌السهم ریالی را، کارشناسانه تعیین تکلیف کند.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر نیز در مورد محاسبه قدرالسهم تفکیک زمین و چگونگی پرداخت آن، بر لزوم بررسی بیشتر، تاکید کرد و علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، دقیق‌بودن نحوهٔ محاسبه انجام‌شده و قرار گرفتن آن بر مبنای اصول  علمی و اقتصادی را لازم دانست.

در این جلسه همچنین، محمد‌رضا کمساری، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان، ایجاد رویهٔ مناسب در مورد تفکیک زمین را چاره‌ساز اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اگر روشی برای انجام این کار در نظر گرفته می‌شود، باید برای همه یکسان باشد.

در ادامه، محمد امینی‌زاده، منشی و رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، به نامه شهرداری مبتنی بر تعیین تکلیف پرداخت باقی‌ماندهٔ بدهی آقای نعمت‌الهدایی، از بابت قدرالسهم تفکیک زمین، اشاره کرد که با هم‌اندیشی اعضای شورای شهر، قدرالسهم یاد شده، به ارزش ۳۰ میلیارد تومان تعیین، و با دریافت این مبلغ، تا پایان مهلت آخرین کارشناسی، به صورت نقد موافقت شد .

همچنین طبق نظر اعضای شورای شهر، مقرر شد شهرداری پس از تصفیه‌حساب کامل، اسناد مربوطه را به آقای نعمت‌الهدایی، تحویل دهد.

در ادامه این نشست، امینی‌زاده، مصوبه خدمات شهری مبنی بر دستور‌العمل ساماندهی دکه‌های شهر و وسایل بازی را مطرح کرد و گفت: در این دستورالعمل شرایط واگذاری دکه‌ها و غرفه‌های بازی مطرح شده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه، سابقه فعالیت افراد عادی در این خصوص به‌عنوان امتیاز در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همه متقاضیان مشمول این دستورالعمل، باید در شرایط یکسان، در مزایده شرکت کنند.

محمدرضا کمساری، تصریح کرد: پیش از این چنین، برداشت می‌شد که مردم با گرفتن دکه‌ای، خود را صاحب آن می‌دانستند، اما در رویه جدید، این شرایط برای مدت دو سال در نظر گرفته‌ شده و بعد از آن، بهره‌بردار، باید دوباره در مزایده شرکت کند.

وی از دیگر موضوعات ذکرشده در این دستورالعمل، از کارشناسی عملکرد بهره‌بردار در سال دوم نام برد و اعلام کرد: در سال دوم بررسی کارشناسی مبنی بر اینکه بهره‌بردار تخلفی از مفاد دستور‌العمل داشته، یا واگذاری به‌غیر کرده است، انجام شده و در صورت اثبات این موضوع، صلاحیت ورود این افراد در مزایده بعدی رد می‌شود.

در ادامه این جلسه، عشرت کردستانی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، پیشنهاد برگزاری مزایده واگذاری دکه‌ها، مختص افراد آسیب‌دیده جامعه، ازجمله زنان سرپرست خانوار را مطرح کرد و از شهرداری خواست تا دکه‌ها و وسایل فرسوده را از سطح شهر جمع‌آوری کند.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه بعضی اوقات در مسیر پروژه‌های عمرانی، مجبور هستیم دکه‌ها را جمع‌آوری کنیم، گفت: مطابق دستورالعمل مورد بحث، قرار است وضعیت دکه‌ها را ساماندهی کنیم، نه اینکه آنها را توسعه دهیم.

در این جلسه توسط اعضای شورای شهر، رویه‌های کلی دستورالعمل ساماندهی دکه‌ها و وسایل بازی، شامل چگونگی محاسبه، نحوه امتیازدهی، شرایط بهره‌بردار، چگونگی مشارکت متقاضیان و واگذاری دکه‌ها در مزایده، برای افراد هدف و آسیب‌دیده، شرط نداشتن شغل و هرگونه درآمد برای متقاضیان، هزینه نصب دکه‌ها و اخذ اشتراک برق و آب، بررسی تخلفات بهره‌بردار و رعایت شئونات اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، بر لزوم اطلاع‌رسانی به مردم، و نصب تابلو در محل، در خصوص مسدود‌شدن، حفاری و تغییر مسیر معابر، در مسیر اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی زیربنایی، تاکید کرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، گفت: در این روزها، مجوز حفاری نباید داده شو؛، چراکه این اقدام موجب ترافیک بیشتر و سخت‌شدن عبور و مرور مردم می‌شود .

محمود ایرانمنش، همچنین با یادکرد از خدمات پرسنل شرکتی شاغل در شهرداری، بر لزوم حمایت از این قشر و تهیه بسته حمایتی برای ایشان، تاکید  کرد.