مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران گفت؛

ساماندهی بیش از ۲۰ هزار مزاحمت شغلی در پایتخت

مدیرعامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران گفت؛ بالغ بر ۲۰ هزار مزاحمت شغلی را ساماندهی کرده‌ایم و با تمهیدات این دسته موضوعات را پیش می‌بریم.

به گزارش شهرداران، سعید بیگی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در شرکت ساماندهی و مشاغل، کارهای متفاوتی را شروع کرده‌ایم و امروز به نقطه مطلوبی برای خدمات رسانی به شهروندان رسیده‌ایم.
وی عنوان کرد؛ ماموریت اصلی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها است تا از ایجاد مشاغل مزاحم جلوگیری شود. شهرداری، امروزه برای اینکه شغلی در یک فضا ایجاد شود دخیل نیست و اولین درخواست ما اصلاح این قانون است، چراکه به خاطر حضور نداشتن شهرداری در ایجاد فروشگاه ها و … نمیتوان مشکلات را رفع کرد.
وی افزود: ما در ایجاد و تاسیس شغل می‌توانیم نقش خوبی داشته باشیم، بالغ بر ۲۰ هزار مزاحمت شغلی را ساماندهی کرده‌ایم و با تمهیدات لازم این دسته موضوعات را پیش می‌بریم.
وی افزود:  ۲۵ رسته شغلی اجازه فعالیت در شهرها را مطابق قانون ندارند و در این امر تمرکز خوبی داشتیم. مشاغلی مانند طلاسازان، شیمیایی فروشان و … در منطقه ۱۲ بار زیادی به این منطقه وارد می‌کنند و در این راستا تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های صنعتی داشتیم تا زمین به برخی از واحدهای صنفی واگذار شود.

بیگی همچنین گفت: برخی مشاغل مشمول طرح انتقال هستند که شامل ۲۵ رسته شغلی می‌شوند که اجازه فعالیت در شهرها را ندارند و  در این بخش تفاهم نامه خوبی  با شرکت شهرک‌های صنعتی برای واگذاری اراضی به این واحدهای صنفی داشتیم و در حال حاضر با چند اتحادیه هم تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وی افزود: راسته‌هایی در تهران وجود دارند  به طور مثال، در خیابان قلمستان تراکم موتورسازها است که  در این حوزه ورود کردیم. در موضوع دست‌فروشان، بساط گستری، سد معبر واحدهای صنفی و ون کافه‌ها هم مسئولیت داریم.

بیگی گفت؛ امیدواریم در ۲ سال آینده به جایی برسیم که باری را از روی دوش شهر برداریم. در زمینه واحدهای صنفی بدون مجوز هم اتحادیه ها ورود پیدا می‌کنند و شهرداری در این امر دخیل نیست.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ هزار واحد صنفی فعال در تهران داریم و  شهرداری باید در زمینه صدور مجوز کسب و کارها دخیل باشد.

بیگی درباره برخورد با دست فروشان و بساط گستری گفت: بیش از ۴۶ نهاد و ارگان در این زمینه مسئولیت دارند و ما در شهرداری تهران مطالعه‌ای در زمینه نحوه تعامل با این افراد در سال های گذشته، داشتیم.

وی تصریح کرد:  اولین خواسته دست فروشان از ما جابه جا نکردن آن‌ها از همان فضا هست و ما قصد داریم ساماندهی برای این افراد داشته باشیم، در خیابان هفت تیر، چهارراه ولیعصر (عج)، میدان خراسان و غیره، فضایی ایجاد کرده‌ایم تا این افراد به صورت رایگان حضور داشته باشند.

بیگی گفت: در تجریش ۲ هزار کسبه شکایت داشتند و طبق تحقیق و بررسی ها حدود  ۶۰ تا ۷۰ درصد از دست فروشان نیازمند به درآمد دستفروشی هستند.

در ادامه رحمان نژاد، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت ساماندهی و مشاغل شهرداری تهران گفت: وضعیت گل فروشی های بزرگراه هاشمی نژاد، نتیجه عملکرد گذشته است و برنامه داریم که در پنج گام این مشکل را حل کنیم که مرحله اول آن تامین امنیت جانی شهروندان و دستفروشان است‌.

وی افزود:  ما در شهرداری به دنبال ساماندهی موضوعات هستیم و ملاک بررسی‌، کارشناسان رسمی دادگستری هستند. آخرین قرارداد کیوسک‌های مطبوعات در تهران به ۳۰ سال پیش بر می‌گردد و بیش از هزار کیوسک داریم که قرار نیست اضافه شوند و اولین تکلیف ما موضوع قرارداد مجدد با این افراد هست که انجام خواهد شد تا مشکلات این افراد حل شود. خرید روزنامه کم شده و چند رسته را به این کیوسک‌ها اضافه می کنیم تا معیشتشان تامین شود.

رحمان نژاد گفت: برخی کیوسک‌ها در شهر تهران نیاز به جا به جایی دارند، چون چندسالی از جانمایی آن‌ها گذشته و برخی کیوسک ها در وسط یک معبر قرار دارند.

وی افزود:  از ون کافه های سی تیر نیز اجاره می گیریم که قبلا جایگاه معتادان بود و گذر  گردشگری سی تیر، براساس قیمت پایه کارشناس رسمی به مزایده گذاشته می شود و با قیمت  ۴۷۵ میلیون به بهره بردار واگذار شده است. ۳۵  واحد در گذر سی تیر وجود دارد که قرار است کتابفروشی  و مباحث فرهنگی هم در این گذر ایجاد شود.

وی افزود: مدیریت شهری مخالف دستفروشی نیست و طبق آخرین آمارها بیش از ۱۲ هزار دستفروش در پایتخت فعالیت دارند و بنا داریم این دستفروشان را در مناطق مرکزی تهران سامان دهیم.