ساخت ۲۸ مجموعه پارکینگ عمومی در دستور کار شهرداری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در برنامه توسعه پارکینگ‌های طبقاتی ۲۸ پارکینگ در دست ساخت، طراحی یا تحویل زمین است. از این مقدار، ۵ واحد در حال ساخت، ۱۱ واحد در حال تحویل زمین است.

به گزارش شهرداران، آیین ساخت پارکینگ طبقاتی در بیمارستان دکتر شریعتی همزمان با پنجاه و هفتمین رویداد امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک، مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ارشد شهری آغاز شد.

شفیعی درباره مشخصات فنی این پروژه اظهار کرد: در برنامه توسعه پارکینگ‌های طبقاتی ۲۸ پارکینگ در دست ساخت، طراحی یا تحویل زمین است. از این مقدار، ۵ واحد در حال ساخت، ۱۱ واحد در حال تحویل زمین است که این دو واحد یعنی پارکینگ بیمارستان شریعتی و امام خمینی(ره) در این دسته جای می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک با پرداختن به دو بیمارستانی که عملیات احداث پارکینگ آن کلنگ‌زنی شد، تصریح کرد: بیمارستان شریعتی یکی از مشکلات و گره‌های ترافیکی منطقه است که کل منطقه را درگیر می‌کند. درواقع به دلیل کسری پارکینگ و عدم وجود پارکینگ عمومی مردم دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق توافق با بیمارستان قطعه‌ای از زمین داخل بیمارستان برای ۶۵۰ واحد پارکینگ به صورت سازه ثابت و یا به صورت مکانیزه،  بنا بر دستور شهردار تهران تحویل شهرداری تهران شد.

شفیعی با بیان اینکه تعدادی محدودی از این پارکینگ‌ها در اختیار پرسنل بیمارستان و مابقی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: همچنین مدیریت بیمارستان امام خمینی(ره) در خیابان قریب اقدام به ساخت پارکینگ در قریب به ۵هزار مترمربع زیربنا کرده بود. این پارکینگ در ۱۲ طبقه طراحی شده است که ۶ طبقه منفی آن را بیمارستان زیرسازی کرده و مابقی ساختمان و تاسیساتی که باقی مانده مانند سیستم اطفا حریق را ما تکمیل می‌کنیم.

شفیعی گفت: پارکینگ این بیمارستان ۱۵۰۰ واحد دارد و حدود ۴۰۰ واحد در اختیار پرسنل بیمارستان قرار می‌گیرد. در مجموع ۳ بیمارستان دیگر یرای تحویل در برنامه داریم که برای تحویل زمینشان توافق صورت گرفته است. مابقی پارکینگ‌های در دست ساخت مناطق تهران در مجموع ۱۰ هزار و ۵۳۱ واحد پارکینگ بر اساس طراحی اولیه است که به فضای پارک پایتخت اضافه می‌ شود. منابعی که برای این ۲۸ مجموعه پارکینگ در نظر گرفته شده ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که از محل منابع کسری پارکینگ در حوزه شهرسازی تامین شده است.

وی افزود: غیر از این ۵ مورد مابقی همه زمین‌های مربوط به شهرداری است که به صورت صددرصد عمومی استفاده می‌شود و تجاری نیست. پارکینگ‌هایی که باتوجه به کسری پارکینگ در مناطق ساخته می‌شوند و متولی بهره برداری و ساخت آنها سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: سرعت اجرای ساخت پارکینگ مکانیزه بیشتر است. پارکینگ بیمارستان شریعتی هم طبق دستور شهردار تهران مکانیزه خواهد بود. از این ۲۸ مجموعه، ۳ مجموعه به صورت مکانیزه است که زمان بهره برداری آن باتوجه به پیشرفت فیزیکی قریب به یک سال و سازه‌های ثابت ۲ سال زمان می‌برد.

وی افزود: همه موارد مطالعات ترافیکی شده است. ۱۰۰ مورد پیشنهاد از سمت مناطق برای ساخت پارکینگ دریافت شده که  ۲۸ مورد آن بر اساس نیازسنجی ها انتخاب شده است.