شگفتی‌های ساخت‌وساز:

زیرساخت‌هایی برای ثبت رکورد در سال ۲۰۲۳

همیشه، ترین‌های حوزه‌های مختلف در سطح جهان مورد توجه بوده اند و افراد، شهرها و کشورها سعی کرده‌اند با ثبت رکوردهایی در زمینه های مختلف نام خود را ماندگارتر کنند.

ترین‌ها در حوزه زیرساخت هم از این قافله مستثنی نبوده است. در سال جدید هم، چالش ساختن طولانی‌ترین، بزرگترین، بلندترین، اولین، لوکس‌ترین، پیشرفته‌ترین و چندین ترینِ” دیگر در حوزه زیرساخت، خواه پل، جاده، راه‌آهن، سد، ساختمان لوکس، کارخانه نمک‌زدایی، تونل یا پارک موضوعی باشد، دوباره آغاز شد.

به عنوان مثال، دبی امارات با ساخت عمیق ترین استخر جهان، دیپ دیو دبی، رکورد جدیدی در نوع خود ثبت کرد: این استخر با عمق  ۶۰ متر عمیق تر از استخربا ۴۵ متری ورشو است. البتهرکوردشکنی امارات متحده عربی در زمینه زیرساخت، مانند مرتفع ترین آسمان‌خراش‌ها، هتل‌هایی با بیشترین ستاره، بزرگترین آکواریوم‌ها یا طولانی‌ترین شیب های سرپوشیده در آسمان، حرف تازه ای نیست.

پروژه های بزرگ و کارهای زیرساختی نمادین زیادی در سال ۲۰۲۳ رقم خورده و به مراحل توسعه یا تکمیل حیاتی خواهند رسید. در این نوشته، برخی از آنها در شش بخش کلیدی صنعت ساخت و ساز آورده شده است.

کلان‌شهر عمودی

برج “مردکا ۱۱۸” آسمان خراشی است که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تکمیل شود و خط افق کوالالامپور در مالزی را با ارتفاع ۶۷۹ متر و ۱۱۸ طبقه زیبا سازد. ارتفاعی که پس از برج خلیفه دبی که با ۸۲۹ متری خود رکورد بیش از ۱۲ سال را در اختیار دارد، عنوان دومین برج بلند مسکونی جهان را برای آن به ارمغان خواهد آورد. این برج دارای یک مرکز خرید وسیع با حدود ۱ میلیون فوت مربع فضای تجاری، یک سالن تئاتر بزرگ با  ۱۰۰۰ صندلی، دفاتر اداری فراوان، یک هتل و بالاترین سکوی رصد جنوب شرقی آسیا خواهد بود.

آینده دیجیتال

غول کره ای سامسونگ از ساخت یک کارخانه نیمه هادی در شمال شرق آستین تگزاس خبر داده است. این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری یکی از بزرگترین کارخانه‌ها در نوع خود بوده و هدف آن افزایش تولید نیمه‌هادی در ایالات متحده و سرعت بخشیدن به زنجیره تامین جهانی تراشه‌ها خواهد بود که اکنون در تایوان و کره جنوبی متمرکز شده است. کارخانه تگزاس سامسونگ تحویل را تسریع کرده و زنجیره تامین را برای بازارهای مهم از جمله آمریکا کوتاه خواهد کرد.

عبور از رودخانه‌ها

پل بریلا که قرار است از دانوب در رومانی عبور کند، دومین پل طولانی معلق اروپا خواهد بود. این پروژه مهندسی بسیار پیچیده ۱۹۷۵ متر طول و دهانه مرکزی آن ۱۱۲۰ متر طول دارد و دو کابل ساخته شده از ۱۸۰۰۰ طناب فولادی در هم تنیده که به دو برج به ارتفاع ۱۸۰ متر، یکی در هر ساحل رودخانه، متصل شده است، حفظ می شود. وزن کابل ها ۶۷۷۵ تن است و اگر هر طناب فولادی ردیف شود به طول ۳۸۰۰۰ کیلومتر می رسد که تقریباً یک سفر دور دنیاست. پل بریلا به طور قابل توجهی به افزایش تحرک  و پویایی منطقه کمک خواهد کرد و به ۷۰۰۰ وسیله نقلیه که امروز با ۴۵ دقیقه سواری با قایق از دانوب عبور می کنند این امکان را می دهد که تنها در ۲ دقیقه از آن عبور کنند.

عبور از کوه‌ها

تونل ۶۴ کیلومتری برنرو که بخشی از شبکه تونل‌هایی است که ایتالیا و اتریش را به هم متصل می‌کند، طولانی‌ترین تونل راه‌آهن جهان خواهد بود. از زمان آغاز به کار به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های اروپا و کلیدی برای کریدور اروپایی اسکاندیناوی- مدیترانه شناخته شد. امسال دستگاه حفاری تونل آماده حک کردن یکی از طولانی ترین بخش های اتریش است.

فرهنگ و تاریخ

با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری، موزه بزرگ مصربه عنوان جواهر جدید مصر و یکی از بزرگترین، مدرن‌ترین و مشهورترین موزه های جهان وارد سال ۲۰۲۳ می شود. این ساختمان، درست خارج از قاهره، در فلات جیزه در نزدیکی اهرام، میزبان برخی از گرانبهاترین اشیاء تاریخ بشر است. ساخت و ساز آن از زمان آغاز در سال ۲۰۰۲ برای مدت طولانی به تعویق افتاد. یکی از اولین گنجینه‌هایی که به موزه بزرگ مصر جدید منتقل شد مجسمه عظیم رامسس دوم بود که ۳۲۰۰ سال پیش میدان رامسس در مرکز قاهره را تزئین کرد. زمانی که مجموعه هایی که اکنون در موزه فعلی مصر به نمایش گذاشته شده اند و تمام اشیاء موجود در انبارهای ذخیره آن به خانه جدید خود منتقل می شوند، موزه بزرگ مصر میزبان ۱۰۰۰۰۰ قطعه باستان شناسی خواهد بود که ۴۵۴۹ قطعه از آن از مقبره معروف توت عنخ آمون است.

انرژی پاک

سد بزرگ رنسانس اتیوپی بزرگترین نیروگاه برق آبی آفریقا خواهد بود و هدف آن کمک به  اتیوپی در توسعه اقتصادی و تلاش برای دستیابی به اهداف کربن خنثی تا سال ۲۰۲۵ است. این کارخانه که در ۷۰۰ کیلومتری پایتخت اتیوپی یعنی آدیس‌آبابا واقع شده است، برای ساخت به ۱۰۰۰۰ کارگر در سال نیاز دارد. دولت اتیوپی در ژوئن گذشته اعلام کرد که ۸۸ درصد از کار ساخت و ساز سد در حال حاضر تکمیل شده است و این کشور مشتاقانه منتظر تکمیل ساخت و ساز تا پایان سال ۲۰۲۳ است.