استاندار اردبیل

رونمایی از برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی استان اردبیل

استاندار اردبیل اصلاح نظام بهره‌برداری کشاورزی در استان را از جمله شروط افزایش تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: احیای ظرفیت‌ها در حوزه باغات، کشت‌های گلخانه‌ای و پایاب سدها و سدهای معیشتی نیز در زمینه افزایش تولید و دست‌یابی به اهداف الگوی کشت موثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری اردبیل، سیدحامد عاملی در آیین رونمایی از برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: الگوی کشت محصولات کشاورزی تنها بخشی از نقشه کلی برای افزایش تولید محصولات و تأمین امنیت غذایی است و باید به الزامات مورد نیاز هم برای تحقق این موضوع توجه شود.

وی افزود: در این راستا، توجه به تدوین نقشه کلی و گنجاندن آن در برنامه هفتم توسعه، خلق منابع درآمدی و تزریق به پروژه‌های تولیدمحور کشاورزی و مدیریت درآمدها و هزینه‌ها حائز اهمیت است.

استاندار اردبیل ادامه داد: با توجه به صرف ۹۰درصد آب در بخش کشاورزی، تغییر نگرش و استفاده از شیوه‌های نوین در صرفه‌جویی مصرف آب و افزایش همزمان بهره‌وری ضروری است.

عاملی تصریح کرد: اصلاح نظام بهره‌برداری کشاورزی در استان اردبیل، از جمله شرط‌های افزایش یک‌میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی است که اجرای پایاب خداآفرین یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه بوده و نیازمند توجه به تأمین منابع اعتباری است.

وی ادامه داد: احیای ظرفیت‌های بخش کشاورزی در حوزه باغات، کشت گلخانه‌ای و پایاب سدها و سدهای معیشتی نیز از جمله بخش‌های تأثیرگذار در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی و دست‌یابی به اهداف الگوی کشت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اردبیل بیان کرد: توجه به دیگر نیازمندی‌های لازم برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی از جمله بازاریابی، استفاده از ظرفیت کشت‌وصنعت‌ها و تولید محصولات استراتژیک هم دارای اهمیت است.

اجرای مناسب الگوی کشت منجر به افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ تنی تولیدات کشاورزی استان اردبیل می‌شود

سیدمجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت زرخیز بودن خاک استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۶۵‌درصد از کشت‌ها دیمی و تنها ۳۵درصد از کشت‌ها آبی بوده و این در حالی است که میانگین کشت دیم در کشور ۵۲درصد و آبی ۴۸درصد است.

وی اظهار کرد: جهش در تولید دیم‌زارها و فناوری و آموزش و ترویج از جمله ملزومات نیل به بهره‌وری است و با این بهره‌وری می‌توان به امنیت غذایی دست یافت.

خیام نکویی تصریح کرد: استان اردبیل هم‌اکنون ۳درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای مناسب الگوی کشت، تا پایان سال ۱۴۰۶ حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن به تولیدات افزوده شود.