راه‌اندازی مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در تمام شهرستان‌های استان خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مراکز نگهداری این حیوانات در تماْم شهرستان‌ های استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان اظهار داشت: ساماندهی سگ‌های ولگرد از وظایف دهیاری‌ها و شهرداری‌هاست و در کارگروه استانی باید مجوزات قانونی بحث ساماندهی را مصوب کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث ساماندهی سگ‌های بلاصاحب باید همه دستگاه‌های متولی در راستای آرامش مردم مشارکت کنند، بیان کرد: باید شهرستان‌های ۱۱ گانه خراسان جنوبی مقدمات ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را با راه‌اندازی پناهگاه با مسئولیت شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها شروع کنند تا به نحو بهتری نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات اقدام کنیم.
معاون استاندار تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده، موضوعات مربوط به نحوه مدیریت نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کمیته تخصصی به بحث گذاشته شود و پیشنهادات به کارگروه استانی ارائه گردد.
عباس‌زاده متذکر شد: محیط زیست و دستگاه‌های متولی تا جلسه بعدی در استان چند منطقه امن را برای رهاسازی سگ‌ های بلاصاحب عقیم شده معرفی کنند.
وی با اشاره به وجود ۶ منطقه عملیاتی برای جمع آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی، بیان کرد: باید با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌ های متولی ظرف یک هفته آینده مدت زمان نگهداری بلاصاحب در مراکز مشخص شود.
معاون استاندار خاطرنشان کرد: در زمینه تزریق واکسن هاری، ضدعفونی و سم‌پاشی مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب به صورت رایگان، اداره‌ کل دامپزشکی استان اعلام آمادگی کرده است.
عباس زاده عنوان کرد: در زمینه کنترل حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرها و روستاهای استان، مهمترین مسئله جمع آوری سگ‌های ولگرد می باشند که براساس قانون ما موظفیم با ایجاد پناهگاه‌های موقت و دائمی جمعیت حیوانات ناقل بیماری‌ به انسان را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه اثر حیوانات ناقل بیماری بر زندگی انسان مشهود است و مهمترین آنها هم سگ‌های ولگردی هستند که در سطح روستاها و شهرها پراکنده اند، عنوان کرد: وظیفه ماست که به منظور حفظ و حراست از جان مردم و رعایت بهداشت عمومی این حیوانات را کنترل کنیم و در این خصوص نیازمند همکاری و مشارکت مردم هستیم.
به گفته وی؛ روز به روز بر تعداد این حیوانات در استان افزوده شده و حضورشان در سطح شهرها و روستاهای استان در حال افزایش است که این یک هشدار جدی است.