خراسان جنوبی به قطب گردشگری شرق کشور تبدیل شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های غنی استان در زمینه های تاریخی، طبیعی و گردشگری گفت: خراسان جنوبی می تواند به قطب گردشگری شرق کشور تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب و در نشست مدیرکل، معاونین و مدیران شهرستانی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان که بعد از بازدید این مجموعه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ تعدد آثار به ثبت رسیده ملی و جهانی استانی ممتاز و‌ ویژه است.

وی با اشاره به اینکه قبل آمدن به اینجا، خراسان جنوبی را به معادن و محصولات کشاورزی آن می ‌شناختم، تصریح کرد: در جریان معرفی ظرفیت‌های این استان، حوزه گردشگری مورد غفلت واقع شده است.

استاندار با تأکید بر این که ظرفیت های گردشگری و آثار طبیعی و تاریخی خراسان جنوبی، اگر بیشتر از معدن و کشاورزی نباشد، کمتر نیست، متذکر شد: باید بین این سه ظرفیت مهم، در راستای توسعه خراسان جنوبی، رقابت سازنده ایجاد شود.

قناعت با ذکر این نکته که رقابت خوب و سازنده بین بخش‌های مختلف کشاورزی، معادن و گردشگری به نفع مردم می باشد، اظهار داشت: در این رقابت سازنده، بخشی که بتواند بهتر از بقیه، استان و ظرفیت هایش را معرفی کند، رتبه اول را دارد و پیشتاز خواهد بود.

وی با اشاره به وجود چهار اثر ثبت جهانی استان، خاطرنشان کرد: ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی، کار راحتی نیست بلکه نیازمند پیگیری و تلاش وافر در سطح ملی و جهانی است.

به گفته وی؛ پبت چهار اثر در فهرست آثار جهانی، پیگیری ثبت کاروانسراهای استان به عنوان پنجمین اثر موجود در این فهرست و در دستور کار قرار دادن پرونده های آسبادها، باغ رحیم آباد و قلاع استان به همین منظور از اقدامات ارزنده این حوزه می باشد.

استاندار، با اشاره به گمنامی استان با وجود چنین ظرفیت های ارزشمندی در حوزه میراث فرهنگی، علت را در عدم اطلاع رسانی درست عنوان کرد و گفت: معرفی این ظرفیت ها، کار فرهنگی، اطلاع رسانی بموقع و توجه دادن مدیران سطوح ملی را می طلبد و مدیران استان برای نیل به این هدف باید خود را به آب و آتش بزنند.

قناعت به توفیقات استان در تعطیلات نوروزی اشاره و تأکید کرد: تنها به دو دلیل اصلی و مهم هم افزایی دستگاه ها و وقت گذاشتن، خراسان جنوبی در ارزیابی های مربوط به سفرهای نوروزی، در چند شاخص، رتبه اول کشوری را در بین ۳۱ استان کسب نمود. وی متذکر شد: استان های اصفهان، خراسان رضوی، یزد و… اصلاً برای جذب گردشگر نباید کار خاصی انجام دهند اما ما باید تلاش زیادی بکنیم تا بتوانیم گردشگران را برای حضور و ماندگاری در استان ترغیب کنیم.

به گفته وی؛ باید برای حضور گردشگران خارجی و استفاده مطلوب از این فرصت هم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. استاندار به سهم ناچیز میراث فرهنگی از مصوبات سفر اول اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از این محل به استان در ۳۰ پروژه هزینه شده است.

استاندار، فقدان ساختمان اداری را نقص بزرگی برای اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برشمرد  که رفع آن تدبیری ویژه می طلبد . قناعت از تنوع و گستردگی کار در این مجموعه به جهت تعدد آثار تاریخی استان گفت و تصریح کرد: بهترین روش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای بهره برداری از آن ها، جذب سرمایه گذار است.

وی متذکر شد: موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی به جهت قرارگیری در مسیر دو کریدور اصلی کشور، ممتاز و ویژه است، لذا باید از این فرصت برای معرفی ظرفیت های استان به درستی استفاده شود. به گفته وی؛ علیرغم تعدد برنامه ها، در بودجه، اعتبارات خوبی برای حوزه میراث پیش بینی نشده لذا ما باید برای بهره برداری بیشتر از اعتبارات ملی برنامه ریزی کنیم.

استاندار، تهیه و به روزرسانی بانک اطلاعاتی جامعی از اماکن  و فضاهای تاریخی استان را ضروری خواند. نکته تذکری قناعت به مدیران میراث فرهنگی، استفاده مطلوب و حداکثری از ظرفیت باغ های رحیم آباد و اکبریه بود.

وی، تهیه هدایایی از محصولات و به ویژه صنایع دستی استان توسط دستگاه های اجرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: دستگاه‌ ها می بایست این بسته ها را برای مهمانانی که از خارج استان دارند، تهیه نمایند. به گفته وی؛ برنامه ریزی برای بازدی مهمانان از ظرفیت های گردشگری نیز می تواند به معرفی جاذبه ها و استان خراسان جنوبی کمک کند.