خانه مادر و کودک فرهنگسرای الغدیر بستری برای بالندگی و رشد خلاقانه

خانه مادر و کودک فرهنگسرای بزرگ الغدیر با فراهم کردن محیطی شاد، خلاق و هنری زمینه رشد و بالندگی کودکان را به وسیله یادگیری همراه با بازی و لذت فراهم کرده است.

به گزارش شهریار، خانه مادر و کودک فرهنگسرای الغدیر با هدف آموزش مهارت‌های زندگی ویژه کودکان و مادران و انجام فعالیت‌های آموزشی و تفریحی کودکان در زمینه‌های هنر و خلاقیت، آداب معاشرت، بازی، قصه‌گوئی و نمایش خلاق (بازی‌های تمرکزی) و بهره‌برداری از آن در جهت رشد، شکوفایی و پرورش خلاقیت کودکان و ایجاد روابط قوی و مستحکم مادر و فرزند و همچنین آماده کردن کودکان برای ورود به عرصه‌های رسمی اجتماعی، همزمان با افتتاح فرهنگسرای بزرگ الغدیر در سال ۱۳۹۱ با پشتوانه‌ علمی متخصصان حوزه‌ آموزش و تربیت با دارا بودن دو کلاس آموزشی و سالن اصلی بازی کودکان که به لوازم مورد نیاز ایمن و استاندارد مجهز شده است، فعالیت خود را آغاز کرد.

آموزش مهارت‌های رفتاری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کودکان، یادگیری سریع‌تر، تقویت حواس پنج‌گانه، آموزش حقوق و قوانین شهروندی و آموزش‌های مقدماتی تحصیلی، از دیگر اهداف اصلی تأسیس این مرکز در فرهنگسرای الغدیر است.

فضای اختصاص‌یافته به این مرکز متناسب با علاقه‌مندی و نیازمندی‌های مادران و کودکان و بستری امن برای اولین تجربه اجتماعی و آموزشی کودکان است که در آن علاوه بر آموزش خود کودکان، مربی، آموزش‌های کوتاهی هم به مادران می‌دهد و از طریق بازی‌های مختلف، رابطه بین مادر و کودک را تقویت می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های متعدد مادر و کودک با موضوعات متنوع در راستای بهبود تعامل و اصلاح رابطه کودک و والد از دیگر فعالیت‌های خانه مادر و کودک فرهنگسرای بزرگ الغدیر است.

در این کارگاه‌ها که توسط مربیان مجرب در فضایی امن و مناسب برای بچه‌ها برگزار می‌شود، آموزش‌ها به صورت عملی و با تقویت مهارت ارتباطی بین مادر و فرزند ارائه می‌شود و مادران با حضور در این واحد و افزایش مهارت‌های خود می‌توانند پیوند عاطفی عمیق‌تری با فرزند خود برقرار کنند و از این طریق توانایی ارائه نکات تربیتی به شیوه‌های بهتر و موثرتر به فرزندان خود را کسب ‌کنند.

انواع کارگاه‌های مادر و کودک

فرهنگسرای الغدیر به عنوان بزرگ‌ترین قطب فرهنگی شمالغرب کشور و در راستای سیاستگذاری‌های شهرداری تبریز در جهت ارتقای کیفیت زندگی و ارائه آموزش‌های شهروندی، اقدام به پربایی کارگاه‌های آموزشی تربیتی مادر و کودک در موضوعات مختلف کرده است. پرورش هوش و خلاقیت، کمک به استقلال کودکان، انجام بازی‌های شناختی و بومی محلی و پرداختن به علاقه‌مندی‌های خاص کودک از جمله رایج‌ترین مواردی است که در کارگاه‌های مادر و کودک مطرح می‌شود.

جلسات این کارگاه‌ها ممکن است به صورت اختصاصی و یا با شرکت مادر، کودک و مربی برگزار شود.

اهداف کارگاه مادر و کودک

اهداف کارگاه‌های مادر و کودک بسته به نوع آموزش‌ها و فضایی که در آن ایجاد می‌شود،  متفاوت است. اما به طور کلی در مورد اهداف مشترک این کارگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تقویت و کمک به پرورش خلاقیت در سطوح مختلف
– رشد اعتماد به نفس و امنیت عاطفی
– ارتقای رشد کلامی و زبانی کودک
– آموزش عادات خوب شخصی و بهداشتی در کودک
– تحریک کردن کنجکاوی ذهنی کودک و حواس پنج‌گانه
– بازی‌های هدایت شده شامل بازی‌های فردی و گروهی
– بهبود بخشیدن به آگاهی کودک در مورد محیط اجتماعی
– خواندن شعر و داستان
– رشد دادن ارزش‌های اساسی همدردی، شکیبایی، یاری و مهربانی در کودک
– اجرای متدهای افزایش تمرکز و …
– تقویت ارتباط بین مادر و فرزند

مزیت‌های کارگاه‌های مادر و کودک

در این کارگاه‌ها سعی شده است که رویکرد متفاوتی در آموزش مهارت‌های زندگی به کار گرفته شود و چنین نگاهی ضرورت‌هایی را در آموزش ایجاد می‌کند که همین ضرورت‌ها، شکل متفاوتی به فعالیت‌ها بخشیده است. کودک به روش بازی، هنر، قصه و … آموزش می‌بیند، در انجام فعالیت‌ها رقابت وجود ندارد، کودک در کنار حل مسئله از انجام آن لذت می‌برد زیرا قوانین از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد، آموزش در سطح آگاهی کودک قرار دارد و بیش از همه، روند آموزش مهم است نه نتیجه‌ آن و در طی این آموزش معلم و مادر به‌عنوان تسهیل‌گر در کنار کودک حضور دارند. در خانه مادر و کودک سعی شده است که کودک مباحث آموزشی را در بستر زندگی بیاموزد تا بتواند درک و عملکرد بهتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد و به ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی مثل احترام به خود و دیگران، همدلی و همکاری دست یابد.

همچنین در جریان استعدادیابی‌ها و پرورش خلاقیت اگر کودکی از نظر ذهنی دچار مشکل باشد، شرکت در این کارگاه‌ها به تشخیص به موقع و معرفی به متخصصان روانشناسی کودک که در همین مجموعه حضور دارند، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

ابزارهای پرورش خلاقیت کودک در خانه مادر و کودک فرهنگسرای بزرگ الغدیر

در این مرکز مربیان برای پرورش خلاقیت کودکان از ابزارهایی نظیر رنگ و نقاشی، انواع وسایل بازی‌های حسی-حرکتی، قصه‌خوانی و پرداختن به انواع فعالیت‌های هنری استفاده می‌کنند.

دوره‌های آموزش به روش ابزار در خانه مادر و کودک فرهنگسرای بزرگ الغدیر

ما در خانه مادر و کودک یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های آموزشی یعنی یادگیری بر اساس انجام دادن learning by doing (LBD) یا همان آموزش به روش ابزار را برگزیده‌ایم. در این روش کودک رفتارهای اجتماعی از جمله نظم، حس همکاری، همدردی و آداب را می‌آموزد و رشد شخصی او از جمله قوای حسی، ادراک، تفکر، استدلال، حل مسئله، حس استقلال، اعتماد به نفس، دقت و توجه تکامل می‌یابد.

دلیل دیگر برای رجحان روش آموزش به روش ابزار (مونته سوری) تاکیدی است که بر پرورش استعداد نهفته هر کودک می‌شود. کلاس‌های آموزش به روش ابزار ویژه کودکان شش سال است که به صورت گروهی توسط مربیان مجرب و دوره دیده برگزار می‌شود.

در این کلاس‌ها که طی پنج ترم و هر ترم ۱۰ جلسه یک و نیم ساعته برگزار می‌شود، کودکان با فعالیت‌های زندگی عملی، فعالیت‌های حسی، آموزش ریاضیات و مفاهیم فرهنگی آشنا شده و پس از اتمام ترم پنج جشن پایان دوره برای کودکان حاضر در این کلاس‌ها برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به واحد آموزش‌های شهروندی فرهنگسرای الغدیر به آدرس تبریز، بلوار ستارخان، خیابان شهید قره باغی فرهنگسرای الغدیر ساختمان علامه جعفری مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۲۶۷۰۷۰۷ و یا ۳۲۶۶۳۹۸۳ تماس حاصل فرمایند.