شهردار شهرکرد گفت:

تولید کود کمپوست در طرح جامع پسماند شهرکرد بررسی می‌شود

شهردار شهرکرد گفت: خرید زباله از شهرها و روستاهای اطراف با هدف تولید کود کمپوست در طرح جامع پسماند شهرکرد بررسی می‌شود.

به گزارش شهرداران، محمدحسین واحدیان با اشاره به انعقاد قرارداد طرح جامع پسماند شهرکرد افزود: پرداخت قدرالسهم متولیان مرتبط با بخش پسماند به همکاری کارگروه شهرستانی و استانی پسماند نیاز دارد.

وی با اشاره به استقرار تعدادی دستگاه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مجموعه یادآور شد: شهرداری شهرکرد پیشنهاد کرده است تا این دستگاه‌ها را به قیمت کارشناسی خریداری و زمین مورد نظر را به این شهرداری واگذار کنند.

شهردار شهرکرد اظهار داشت: پس از آن شهرداری می‌تواند زمین و دستگاه‌های مورد نظر را به‌عنوان آورده محاسبه کند و با سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای فعال شدن و توسعه کارخانه بازیافت از طریق مشارکت بی. ا. تی. (BOT) اقدام کند.

وی با اشاره به شروع طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری زباله در شهرکرد گفت: در این راستا ۸ کانکس در نقاط مختلف شهر مستقر شده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که به‌زودی رفع خواهد شد.

واحدیان به لزوم جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها و تعطیل کردن و سامان‌دهی انبارهای ضایعات اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون آموزش و فرهنگ‌سازی طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری زباله در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن انواع زباله در شهرکرد افزود: از این میزان ۷۰ درصد زباله‌های تر و ۳۰ درصد زباله‌های خشک است.

شهردار شهرکرد توجیه اقتصادی تولید کود کمپوست از زباله را نیازمند روزانه حداقل ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن زباله اعلام و تصریح کرد: به‌همین علت برخی شهرهای بزرگ در کشور از شهرهای دیگر زباله خرید می‌کنند تا به توجیه اقتصادی برسند.

واحدیان یادآور شد: در همین راستا خرید زباله از شهرها و روستاهای اطراف با هدف تولید کود کمپوست در طرح جامع پسماند شهرکرد بررسی می‌شود.