توضیحات استاندار خراسان رضوی درباره جریان اقتصادی استان

استاندار خراسان رضوی گفت: جریان اقتصادی استان در گذشته مشخص نبود و با احصاء مسائل و به دست آمدن مزیت های استان، اکنون مشخص شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری چهارشنبه شب و در دیدار با رئیس شورای هماهنگی بانک های کشور افزود: برای تحول و ایجاد حرکت جهشی در استان، ایجاد قرارگاه های تخصصی پیگیری شد تا با کمک بخش حاکمیتی بتوانیم به نتایج بهتر دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: ساماندهی تشکیلاتی با توجه به مسائل راهبردی ایجاد شد و در نهایت جهت گیری استان بر اساس مزیت های استان از جمله، مرز و موقعیت ترانزینی، زیارت و منابع طبیعی به دست آمد.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: از سوی دیگر و با مشخص شدن رقم ۷٫۲ درصد رشد اقتصادی استان، قرارگاه تامن مالی استان ایجاد شد تا با تعیین تکلیف برای قرارگاه های دیگر، منجر به رشد اقتصادی استان و در نهایت کشور شود. بر همین اساس این ادعا در استان وجود دارد که ۹۰ درصد تکلیف در بخش زیرساخت و اقتصاد استان مشخص است.
او اظهار کرد:این هدف گزاری باعث شد تا جهت دهی دستگاه ها برای تحقق این رشد قابلیت نظارت و اندازه گیری داشته باشد.
نظری گفت: به دلیل نبود زنجیره صنایع پیشران، بخش خودرو و صنایع معدنی در اولویت قرار گرفت که می تواند در حرکت جهشی استان تاثیر گذار باشد.
وی افزود: در موضوع حمل و نقل و انرژی، عقب ماندگی های از گذشته در استان وجود داشت که باید حل میشد، و این در حالی است که خراسان رضوی به عنوان یک منطقه راهبردی در ترانزیت و ارتباط کشورهای شمال به جنوب و شرق به غرب جایگاه ویژه ای دارد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: راه اندازی قطار سریع السیر تهران –مشهد و همچنین آزاد راه حرم تا حرم در کنار تکمیل مسیر بزرگراهی مشهد –چناران که مسیر دسترسی شمالی کشور را فراهم میکند، از دیگر موضوعات قابل پیگیری در استان است.
او بیان کرد: با توجه به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و پیش بینی رسیدن به بالای ۵۰ میلیون زائر، شهر فرودگاهی مشهد که می‌تواند در رونق تجاری استان تاثیر گذار باشد در دست برنامه ریزی اجرایی است.
نظری همچنین به موضوع نهضت ملی مسکن اشاره و اضافه کرد: با توجه به نبود زمین در شهر مشهد، قطعه زمینی با آستان قدس رضوی تهاتر شد تا امکان خانه دار شدن در شهر مشهد دور از دسترس نباشد.حتی قرار شد تا با در اختیار قرار دادن زمین به صنایع بزرگ، آنها امکان ساخت مسکن برای کارکنان خود را فراهم آورند.
رئیس شورای هماهنگی بانک های کشور نیز در این دیدار گفت: موضوع تامین مالی در کشور ما دچار ایراد است و به عبارتی پیش از آنکه به خود طرح فکر شود، باید به تامین مالی آن اندیشید.
محمدرضا فرزین افزود: با توجه به اینکه نقدینگی فقط در سرمایه در گردش صنایع، تاثیر گذار است باید از سایر روشهای جذب مالی استفاده کرد.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم به رشد اقتصادی هشت درصد در کل کشور دست پیدا کنیم باید به سراغ منابع خارجی رفت و با اهرم کردن آن، طرح های زیربنایی کشور را به نتیجه رساند. از سوی دیگر ، خراسان رضوی جذابیت سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد.