معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران :

تحقق۶۰هزار میلیارد تومانی درآمد نقد در شهرداری تهران

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به تزریق منابع مالی لازم برای ۳ کلان پروژه بزرگراهی در پایتخت، گفت: شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، صرفا در بخش نقد بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان، تحقق بودجه داشته است.

به گزارش شهرداران، لطف‌الله فروزنده درباره عملکرد مالی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری شهرداری تهران در بخش نقد بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان تحقق منابع داشته است؛ البته در کنار این منابع نقد، از دو مسیر غیرنقد و مشارکت‌های عمومی نیز منابعی محقق شده که سقف بی‌سابقه‌ای را نسبت به بودجه قانونی ۵۰ هزار میلیارد تومانی رقم می‌زند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره آثار تحقق قابل توجه منابع مالی، اظهار کرد: منابع لازم برای افتتاح‌های مستمر و هفتگی شهرداری تهران در پویش امیدوافتخار که از دهه فجر تاکنون به صورت روزانه دنبال می‌شود، تأمین شد.

وی افزود: به عنوان مثال، در بخش عمرانی برای ۳ کلان پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید شوشتری در جنوب شرق و شهید بروجردی در جنوب غرب تهران تأمین مالی لازم انجام شده است.

فروزنده با اشاره به اینکه هیچ یک از پروژه‌های در دست اقدام پایتخت بابت کمبود منابع مالی متوقف نشده، گفت: نه تنها تنگنای مالی پروژه‌های شهر را متوقف نکرده، بلکه ادامه عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌های خرد و کلان نیمه تمام سنوات گذشته، در سال جاری رقم خورده است.

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به تسویه بدهی پیمانکاران شهرداری تهران، ادامه داد: «برات کار» به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان برای تسویه دیون پیشین پیمانکاران صادر شده و تعدیل و تسویه مطالبات پیمانکاران و بدهی به بانک‌ها را در دستور کار داریم.

افزایش ۱۵۰ درصدی درآمدهای خارج از شهرداری

فروزنده گفت: تمرکز ما بر افزایش سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه است. درآمدهای پایدار نظیر عوارض نوسازی و بهای خدمات پسماند که در ازای پرداخت تا پایان سال، مشمول تخفیف ۱۰ درصدی و بخشش جرایم سال گذشته شده و از خارج مجموعه شهرداری تهران نیز بابت سهم شهرداری از موارد مصرفی است که قوانین مشخص کرده‌اند.

وی در پاسخ به نقش درآمدهای خارج از شهرداری در ثبت رکورد ۶۰ هزار میلیارد تومانی درآمد در بخش نقد، افزود: سال گذشته ۶۸۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار، از محل خارج از شهرداری تهران وصول شد و در سال جاری این میزان به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که حاکی از افزایش ۱۵۰ درصدی است.

فروزنده در پایان با تاکید بر اینکه معاونت مالی طی جلسات و رایزنی‌های فشرده پیگیر حقوق شهر و شهروندان از محل حقوق قانونی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، سوخت و عوارض گمرکی بوده، گفت: با توجه به پیش‌بینی منابع مالی قابل توجه، در سال آینده تحول جدی در زمینه حمل‌ونقل پایتخت را شاهد خواهیم بود.