شهردار اهواز در همایش تعالی حکمرانی شهری:

باید زمینه ایجاد رضایتمندی توسط شهرداری ها را افزایش دهیم

رضا امینی در همایش تعالی حکمرانی شهری که با حضور وزیر کشور و شهرداران کلانشهرهای ایران برگزار شد، عنوان کرد: اگر باور داشته باشیم که دولت و شهرداری ها در دست نیروهای متعهد و انقلابی است و اگر دلمان برای انقلاب می تپد و دلسوز آن هستیم باید زمینه ایجاد رضایتمندی توسط شهرداری ها را افزایش دهیم.
به گزارش شهرداران، رضا امینی در همایش تعالی حکمرانی شهری که با حضور وزیر کشور و شهرداران کلانشهرهای ایران برگزار شد، عنوان کرد: اگر باور داشته باشیم که دولت و شهرداری ها در دست نیروهای متعهد و انقلابی است و اگر دلمان برای انقلاب می تپد و دلسوز آن هستیم باید زمینه ایجاد رضایتمندی توسط شهرداری ها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها مستقل و غیردولتی هستند اما نمی توانند مستقل عمل کنند و باید تابع قوانین و نظام اداری کشور باشند تاکید کرد: قانون شوراها حدود ۹۰ سال بعد از قانون شهرداری ها به تصویب رسیده از این رو معتقدم هنوز به بلوغی که باید نرسیده است. نقص در قوانین شوراها موجب شده تا اشکالات بسیاری در مدیریت شهری وارد شود. علت آن نیز نگاهی است که در اثر کوتاه بودن فرآیند تصمیم تا رسیدن به اجرا در شورا و شهرداری وجود دارد.

شهردار اهواز گفت: فرصت ویژه ای که شهرداری ها دارند این است که شهردار می تواند لایحه دوفوریتی به شورا بدهد و نهایتا ۱۵ روز بعد اجرا شود. این ظرفیت در دولت وجود ندارد. هر چند در دولت اختیارات بیشتری دارد اما این ظرفیت سهل الوصولی است که مختص شهرداری هاست از این رو نگاه ویژه ای به شهرداری ها وجود دارد. بنابراین توقعات از شهرداری ها رو به فزونی می گذارد. فرصتی در محاکم قضایی و سازمان های نظارتی و دستگاههای مختلف دولتی برای شهرداری ها ایجاد می شود که مانع عمل به وظایف محوله می شود.

امینی سه عنصر اصلی را در موفقیت شهرداری ها مهم دانست و افزود: اولین اصل، دانش مدیریتی و قانون است و این ضعف، ریشه در شوراهای ادوار گذشته شهراهواز دارد که با انباشت نیروهای غیرتخصصی مانع از انجام صحیح کارها شدند. از سوی دیگرقوانین فرسوده ای که بیش از هفتاد سال از عمر آن می گذرد و فقط یکی دو بار مورد ویرایش جزئی قرار گرفته است.ولی اساسا اصلاح نشده است. مانع بزرگ دیگری در این زمینه است.

وی ادامه داد: دو اصل اساسی دیگر سرمایه انسانی و سرمایه و منابع مادی است که عموما شهردای ها به ویژه شهرداری اهواز در این موارد مشکلات ریشه ای دارند. اگر کارشناس و مدیریت شهری شناخت مورد نیاز نسبت به شهر و ساختار ها و امکانات را نداشته باشد در دوره مدیریتی خود فرصتی را تلف می کند و شهر، مردم و مدیران بعدی هزینه آن را خواهند داد.

شهردار اهواز با تاکید بر اینکه اگر در کشور و یا شهری موفقیتی را شاهد هستید به سبب ثبات مدیریتی است تصریح کرد: این در حالی است که در اهواز طی ۱۲ سال ۱۷ شهردار عوض شده است. طبیعی است که با این کوتاهی دوران های مدیریتی تغییراتی در شهر اتفاق نیفتد.

امینی همچنین بیان داشت: اولین اقدامی که در اهواز باید صورت می گرفت استقرار نظام انظباطی و مدیریت منضبط بود زیرا شهرداری اهواز دچار آنارشیسم شدید اداری بود و از آشفتگی های بسیاری رنج می داد. به همین خاطر سامانه هایی در بخش های مختلف از جمله برنامه و بودجه، حقوق و دستمزد، کنترل پروژه وشهرسازی خریداری و استقرار یافت.

وی افزود: نکته قابل تامل که شاید برای برخی جالب و البته تعجب آور باشد این است که اهواز شهری است که طرح تفصیلی ندارد. چگونه می توان شهری را که طرح تفصیلی ندارد و یک سوم جمعیت آن یعنی حدود چهارصد هزار نفر جمعیت حاشیه نشین دارد را اداره کرد.

شهردار اهواز با بیان اینکه طرح تفصیلی از طریق گرفتن مشاور در شهرداری ها تهیه می شود که در اهواز تهیه این طرح به راه و شهرسازی سپرده شده است گفت: اما بعد از سالها هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است. تخلفاتی که به صورت سکونت گاههای غیررسمی در اهواز اتفاق می افتد با خط و بدنه های شکیل و زیبایی انجام می شود یعنی مردم راه را بلدند و کارشناس ها هم با آنها همکاری می کنند ولی زیرساخت ها رعایت نمی شود.

امینی از احداث چندین تقاطع غیرهمسطح در سطح شهر اهواز خبر داد و پیرامون نهضت آسفالت گفت: نهضت آسفالت یکی از مهمترین اقداماتی است که بیشترین تقاضا را در سطح اهوازداشته است. با وجود ۲۰ هزار هکتارمساحت محدوده قانونی شهر اهواز و ۳ هزار هکتار معابر شهری با مبلغی بالغ بر۶ هزارمیلیارد تومان نیاز است تا معابر اصلی و فرعی شهری را به گونه ای که اهواز نیز همانند سایر شهرها از وضعیت مطلوبی در این زمینه برخوردار شود آسفالت کرد. در همین راستا در سال جاری هزار میلیارد تومان برای این پروژه پیش بینی شد.