اعلام آمادگی خودروسازان در تامین اتوبوس پایتخت

ییس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه ۱۲ سال خط تولید ساخت اتوبوس شرکت های خودروساز راکد و بدون فعالیت بود گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و نیاز شهر تهران به اتوبوس های جدید و بر اساس آنچه خودروسازان اعلام کردند این آمادگی وجود دارد که بالغ بر ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را به تهران تحویل دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران مهدی چمران صبح امروز در حاشیه برگزاری نودو نهمین صحن علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات جلسه شورای شهر و نمایندگان مجلس با خودروسازان برای تامین اتوبوس های شهری پایتخت، اظهار کرد: دومین جلسه در این خصوص که روز سه شنبه هفته گذشته و به دعوت علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برقرار شد مباحثی حول محور تامین نیاز اتوبوس های شهری برای تقویت سامانه حمل و نقل عمومی پایتخت بود که در این جلسات پتانسیل خودروسازان و دغدغه آنها در تولید اتوبوس ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: خودروسازهایی که سالها اقدام به تولید اتوبوس های شهری و بین شهری، کشنده و خودروهای سنگین میکردند در برهه ۱۲ سال اخیر خط تولید اتوبوس با رکود مواجه و علت اصلی آن عدم خرید این دستگاه ها بیان شد و در این جلسه یکی از خواسته های خودروسازان انعقاد قرارداد و ثبت سفارش و پرداخت هزینه پیش تولید قبل از آغاز فرآیند تولید اتوبوس ها بود.
رییس شورای شهر ادامه داد: یکی از دلایل رکود در تولید اتوبوس ها این بود که مشتری اصلی آن وزارت کشور بود که این ثبت سفارش در ۱۲ سال اخیر متوقف شده بود از این رو بدلیل عدم تجهیز کامل خط تولید از زمان ثبت سفارش تا تولید حدودا ۱۴ ماه زمان خواهد گرفت که این فاصله زمانی هم ما دچار چالش خواهیم‌ بود ضمن آنکه در مسئله تولید واگن های مترو هم با همین چالش زمانی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: تامین واگن مترو نیز یک سال و نیم طول می کشد. ۵۵۰ دستگاه اورهال شده و ۲۰۰ دستگاه جدید تا پایان شهریورماه تحویل داده شد، اما این تعداد کافی نیست.
چمران با بیان اینکه شرکت ها آمادگی تولید دارند، گفت: شروطی همچون پرداخت مبالغ از سوی وزارت کشور اعلام شد، اما شرکت ها می توانند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال به شهر تهران تحویل دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در یکی از قراردادهای وزارت کشور نیز امکان تحویل ۵۵۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد، تصریح کرد: قرار بر این شد مباحث به صورت جزئی تر بررسی و جزئیات و میزان تحویل اتوبوس اعلام شود. ساخت هر اتوبوس چهار میلیارد تومان هزینه دارد که انعقاد قرارداد برای ساخت تعداد بالای اتوبوس، به رقم زیادی نیاز دارد.
وی ادامه داد: تلاش داریم تا میزان اتوبوس های سامانه حمل و نقل عمومی را به ۶ هزار دستگاه برسانیم که با توجه به هزینه تمام شده میزان هرینه رقم بسیار کلانی خواهد شد که طبق قانون تامین مالی خرید دستگاه های اتوبوس ۸۰ درصد به عهده وزارت کشور و ۲۰ درص سهم شهرداری تهران است و روال تامین اعتبار آن نیز زمان بر است مگر انگه حضور بخش خصوصی در این قاعده نیر الصاق شده و بخشی از تامین اتوبوس ها از سوی بخش خصوصی باشد.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اخیر در شهر آفتاب اضافه کرد: وزیر کشور در بازدید از نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری گفت که چرا با برگزاری نمایشگاه ها در خیابان سئول مردم آزار ببینند، در حالی که نمایشگاه شهر آفتاب به روز و فضای آبرومندی است و همه تجهیزات و امکانات برای برگزاری نمایشگاه های بزرگ از جمله نمایشگاه کتاب را در اختیار دارد.
چمران خاطرنشان کرد: وزیر کشور تمام تلاش خود را برای تامین اتوبوس انجام داده و منابع خرید اتوبوس خارج از بودجه تامین شده که امیدواریم استمرار پیدا کند.