لزوم تعریف فعالیت های اقتصادی، خدماتی و تولیدی در حاشیه شهرها

لرستان

وی معتقد است باید همچون کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته فعالیت های اقتصادی، خدماتی و تولیدی در این مناطق تعریف و ساختمان ها مورد بازسازی قرار گیرند تا آسیب های اجتماعی به سایر مناطق گسترش نیابد.

این پژوهشگر و جامعه شناس لرستانی با تاکید بر لزوم فراهم کردن امکانات اولیه مناسب در مناطق فرسوده و حاشیه ای و پرهیز از بی توجهی و یک بعدی کار کردن در خصوص رفع چالش ها و مشکلات افزود: سال های گذشته طرح توانمندسازی “۲۰۲۰ محله” مناطق کم برخوردار تعریف و وزارت راه و شهرسازی ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی را آغاز کرد اما در مرحله مطالعات اولیه باقی ماند.

طهماسبی یادآور شد: همچنین طرح “سرای محله” شهرداری خرم آباد نیز در اسدآبادی و گل سفید ادامه ای نداشت و خانه های هلال و امداد هلال احمر و بهزیستی هم نتوانستند اقداماتی عمیق و زیربنایی در زمینه کاهش آسیب ها انجام دهند.

شناسایی ۵۲ محله حاشیه نشین در لرستان

این جامعه شناس لرستانی با اشاره به شناسایی ۵۲ محله حاشیه نشین در سطح استان لرستان تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری که در این مناطق راه اندازی شد نیز در دولت های بعدی جمع آوری و در عمل نتوانستیم اقدامات جدی در این محلات صورت دهیم، در حالیکه برای مبارزه با پدیده حاشیه نشینی و خروج بافت های فرسوده  حاشیه شهرها از حالت نامطلوب بابد برنامه های اقتصادی برای این محلات تدوین و از فعالیت افراد ساکن استفاده و خود اهالی را در امور مختلف مشارکت داد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست گذاری و برنامه ریزی کرده و اجرای فعالیت ها را به دست اهالی بسپارد، اضافه کرد:  حاشیه شهرها اعتبارات دستگاه ها باید تجمیع و با همکاری بین بخشی و پای کار آوردن مردم مشکلات را رفع کرد.

وضعیت نگران کننده کوی اسدآبادی و علی آباد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با اشاره به وضعیت نگران کننده مناطق حاشیه ای شهر خرم آباد اظهار کرد: بازدیدهای میدانی بسیاری از کوی علی آباد و اسدآبادی صورت گرفته و دارای وضعیت بسیار نگران کننده ای هستند که سخت نیازمند توجه ویژه دستگاه های اجرایی متولی است.

بیژن دارایی با اشاره به آسیب شناسی اجمالی محله اسدآبادی افزود: در کوی اسدآبادی شاهد کوچه های تنگ و پیچ در پیچ و ساختمان های فرسوده ای هستیم که براساس بازدیدهای میدانی برآورد شده ۲۷ درصد این کوچه ها قدیمی و پیچ در پیچ و ۴۵ درصد معابر و خیابان ها نیز دارای روشنایی نیستند و در شب ها به شدت تاریک می شوند