خدمات هوشمند شهرداری مشهدافزایش ۱۰ درصدی یافت

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خبر داد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از افزایش ۱۰ درصدی خدمات هوشمند شهرداری مشهد طی یکسال گذشته خبر داد.

محمدرضا سمیعی امروز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه، در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه نسبت بودجه ما به کل بودجه در شهرداری، حدود یک درصد است، اظهار کرد: بودجه عمرانی ما بطور متوسط بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از کل بودجه را شامل می‌شود و در سال جاری، بودجه عمرانی سازمان به ۳۸۸ میلیارد تومان رسیده است.

ایجاد «اداره هوش مصنوعی» در ساختار معاونت هوشمندسازی

وی افزود: با توجه به گسترش هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زندگی روزمره، سازمان ما نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. به همین منظور، اداره‌ای تحت عنوان «اداره هوش مصنوعی» در ساختار معاونت هوشمندسازی ایجاد شده است. این اداره به دنبال پیشبرد کاربردهای عمومی و اختصاصی هوش مصنوعی در خدمات شهری است.

وی ادامه داد: سازمان اطلاعات و ارتباطات همچنین مسئول ارائه زیرساخت‌های شهری و سازمانی، امنیت شبکه و خدمات الکترونیک به شهروندان است. در این راستا، پروژه‌های مختلفی در حال پیگیری است که شامل سامانه‌های مخابراتی و خدمات الکترونیک به شهروندان می‌شود.ما به‌ طور مستمر در حال ارزیابی و بهبود خدمات خود بر اساس شاخص‌های کمی هستیم تا بتوانیم به بهترین نحو به نیازهای شهروندان پاسخ دهیم.

سمیعی عنوان کرد: آگاهی از شاخص‌های مدیریت شهری بسیار مهم است. بر اساس این شاخص‌ها، می‌توانید رصد کنید که در یک دوره مدیریت شهری، وضعیت شاخص‌ها در آغاز و انتهای دوره چگونه تغییر کرده است. به نظر من، با توجه به این شاخص‌ها، می‌توانیم بهبودهای قابل‌توجهی را در مجموعه‌ها مشاهده کنیم.

نیازمند پایدارترین و سریعترین نوع اینترنت هستیم

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد افزود: در حال حاضر، دو اپراتور بزرگ کشور، ایرانسل و همراه اول، خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند. سرعت دانلود و آپلود اینترنت در کشور ما نامتقارن است و ما نیاز داریم که به پایدارترین و سریعترین نوع اینترنت دسترسی داشته باشیم. این پروژه در طی پانزده سال گذشته مغفول مانده بود، اما در دولت قبلی و همچنین در دولت فعلی، توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی اظهار کرد: ما با پنج اپراتور قرارداد داریم تا پوشش اینترنت را در مناطق مختلف شهر گسترش دهیم. امیدوارم ظرف یک سال آینده، کل شهر مشهد تحت پوشش قرار گیرد و تمام خانوارها بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

سمیعی بیان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم ما، پروژه «من کارت» است. این کارت به شهروندان این امکان را می‌دهد که از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند. روزانه حدود ۹۰۰ هزار نفر از ناوگان حمل و نقل و دویست هزار نفر از قطار شهری استفاده می‌کنند. ما در حال توسعه شبکه شارژ این کارت هستیم تا در آینده نیاز به مراکز شارژ کاهش یابد.

مراکز شارژ، در هفت ماه گذشته ۳۰ برابر افزایش داشته است

وی گفت: در حال حاضر، در حال به‌روزرسانی تجهیزات اتوبوس‌ها هستیم تا بتوانیم از حالت آفلاین به حالت آنلاین منتقل شویم. این تغییرات به شهروندان این امکان را می‌دهد که به راحتی کارت‌های خود را شارژ کنند و از خدمات بهتری بهره‌مند شوند. ظرفیت مراکز شارژ، در هفت ماه گذشته ۳۰ برابر افزایش داشته است و امیدوارم با همکاری مدیران محترم مناطق شهرداری، این پروژه‌ها به زودی به ثمر برسند و کیفیت زندگی شهروندان بهبود یابد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد بیان کرد: در همه جای دنیا رویکرد این است که فشار به جای اپراتورهای موقت، بر روی اپراتورهای ثابت باشد اما در ایران این موضوع برعکس است؛ تاکنون در مناطق ۹ و ۱۱ فیبرنوری فعال شده و شاتل خدمات را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. پنجشنبه نیز بهره‌برداری از طرح ملی فیبر نوری را داریم که اپراتورهای طرف قرارداد به ۵ عدد افزایش پیدا می‌کند.

سمیعی در رابطه با ارائه خدمات از طریق سایت و اپلیکیشن‌ها افزود: هدف ما این است که شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری، کارهای خود را از طریق سایت انجام دهند. البته در برخی موارد، ارائه خدمات نیاز به قابلیت‌های خاصی دارد که تنها از طریق گوشی‌های موبایل قابل دسترسی است، مانند تشخیص موقعیت مکانی، به همین دلیل، به موازات سایت شهرداری هوشمند، اپلیکیشن «شهر ما» نیز ضروری است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد عنوان کرد: ما در سازمان فناوری اطلاعات متولی هوشمندسازی شهرداری هستیم، اما نمی‌توانیم به تنهایی متولی شهر هوشمند باشیم. شاخص‌های شهر هوشمند شامل مواردی مانند سرانه مطالعات شهروندان، تعداد کتابخانه‌ها و میزان تفکیک زباله از مبدا هستند که هر کدام متولیان خاص خود را دارند. به عنوان مثال، در زمینه تفکیک زباله، همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند باید اقدامات لازم را انجام دهند.

رفتارسازی و ارتقاء فرهنگ استفاده از خدمات هوشمند

وی اضافه کرد: ما شش اپلیکیشن و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌ایم که در شهر فعال هستند. هدف باشگاه شهروندی ما، رفتارسازی و ارتقاء فرهنگ استفاده از خدمات هوشمند است؛ به دنبال ایجاد مدل‌های امتیازدهی هستیم که از طریق اپلیکیشن «شهر من» در اختیار شهروندان قرار گیرد.

سمیعی ادامه داد: ما همچنین در ارزیابی‌های بین‌المللی شرکت کرده‌ایم و به عنوان سومین شهر در منطقه خاورمیانه در این ارزیابی‌های شناخته شده‌ایم. کمپین‌های «با بایدو بریم» نیز به منظور تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی طراحی شده اند، چرا که یکی از شاخص‌های شهر هوشمند، استفاده از حمل و نقل پایدار است. در نهایت، هدف ما ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و تسهیل دسترسی به خدمات شهری از طریق فناوری اطلاعات است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت:  ۴ اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت و برقراری سرویس با سایر دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل در ارائه خدمت به شهروندان نیز در دستور کار است؛ توسعه ۱۰ درصدی خدمات الکترونیک شهرداری مشهد و ارائه آنها از طریق درگاه یکپارچه خدمات هوشمند به آدرس sm.mashhad.ir نیز انجام شده است، تا مراجعه حضوری کاهش پیدا کند؛

وی افزود: اجرایی شدن قرارداد FTTX؛ ارائه فیبر نوری به منازل و کسب و کارها، افزایش ظرفیت شبکه شارژ من کارت از ۷۰۰ نقطه به هزار نقطه، برنامه‌ریزی برای توسعه آن به ۱۵۰۰ نقطه تا پایان سال و ایجاد ۶ نقطه شارژ به طور میانگین در هر محله، از جمله برنامه‌های این سازمان است. همچنین راه اندازی ۷ سامانه موبایلی شامل هوشمپ، ارائه بارنامه شهری اشغال معبر بازرسی تاکسیرانی و صدور مجوز بازارهای موقت و دوچرخه اشتراکی نیز اجرایی شده است.

 انعقاد  ۱۰ تفاهم نامه با تاجیکستان در راستای شهر هوشمند

سمیعی از انعقاد ۱۰ تفاهم‌نامه با شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان برای تعامل دوجانبه در راستای شهر هوشمند خبر داد و اظهار کرد:  از جمله برنامه‌های تحولی و کار ویژه‌های سازمان می‌توان به هوشمندسازی فرآیندهای پرکاربرد شهروندی و ارائه خدمات از طریق پورتال SM.mashhad.ir و اپلیکیشن شهرمن، راه اندازی داشبورد شهروندی، هوشمندسازی اجزا شهری و استقرار المانهای هوشمند در سطح شهر با هدف ارتقاء شاخص‌های شهر هوشمند اشاره کرد.

وی افزود: ایجاد زیر ساخت لازم برای تنوع در پرداخت‌های خرد شهروندی با ابزارهای مختلف کارت شهروندی، QR گوشی هوشمند به صورت آنلاین و… نیز از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت:  ارتقاء ظرفیت پردازشی و ذخیره‌سازی مرکز داده شهرداری در راستای ارائه خدمات ابری به سایرین، زمینه‌سازی شرایط لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان به سایر کشورها، راه اندازی مرکز ارتباط با مشتری متمرکز برای خدمات الکترونیک شهروندی و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در ارائه خدمات الکترونیک شهرداری از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.