تخلفات موتورسواران پایتخت

حدود پنج میلیون موتورسیکلت روزانه در تهران تردد می‌کنند، ‌ نیمی از آنها گواهینامه ندارند، اغلب این افراد بدون کلاه ایمنی در خیابان‌ها تردد می‌کنند اما موضوع با اهمیت‌تر نوع تخلفات آنان مانند پلاک مخدوش، عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، پارک در مکان‌های ممنوع و حتی عبور از چراغ قرمز است که انگار بسیاری […]

حدود پنج میلیون موتورسیکلت روزانه در تهران تردد می‌کنند، ‌ نیمی از آنها گواهینامه ندارند، اغلب این افراد بدون کلاه ایمنی در خیابان‌ها تردد می‌کنند اما موضوع با اهمیت‌تر نوع تخلفات آنان مانند پلاک مخدوش، عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، پارک در مکان‌های ممنوع و حتی عبور از چراغ قرمز است که انگار بسیاری از موتورسواران در پایتخت به این نوع تخلفات عادت کرده‌اند.

به گزارش شهرداران و به قلم سوگند ربانی  زمانی موتورسواری برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های روزانه مردم بود اما اکنون که به عنوان یک شغل و یک منبع درآمدی برای بسیاری از شهروندان موتورسوار تبدیل شده نوع رفتار موتورسواران نیز تا حدود زیادی تغییر کرده، اینکه غذای مردم را زود به دست آنها برسانند، ‌اینکه با عبور از چراغ قرمز و یا خط‌های ویژه زودتر مسافر را به مقصد برسانند و یا پیک موتوری‌هایی که زود رسیدن را همیشه مقدم بر همه فعالیت‌ها می‌دانند، همه این مسایل باعث شده که میزان تخلفات آنان نیز سر به فلک بکشد.

روزانه مردم تهران هزاران نوع تخلف را موتورسواران همانند عبور از خیابان‌های ممنوع، گذر از تونل‌های سطح شهر، حرکات مارپیچی، پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک موتور، حمل غیرمتعارف بار، عبور از پیاده‌روها، سرعت‌های غیرقانونی در پیاده‌رو، حرکت از جهت‌های مختلف در خیابان‌های اصلی و فرعی و توقف در کنار خیابان حتی هنگام خرید مشاهده می‌کنند.

شاید موتورسیکلت‌داران این نوع تخلفات را به عادت همیشگی خود تبدیل کرده‌اند لذا نه تنها این تخلفات را کاهش نمی‌دهند بلکه برخی روزها حرکات عجیب‌تری از آنها سر می‌زند.

چنان در خیابان‌ها ویراژ می‌روند که هیچ فردی از دست موتورسیکلت‌سواران آسایش ندارد، پیاده‌رو و خیابان ندارد همه جا همانند قارچ از روی زمین می‌رویند، گاهی احساس می‌کنیم ممکن است حتی برخی موتورسواران روزی بتوانند از روی خودروها هم عبور کنند، تصوری که برخی پایتخت‌نشینان به دلیل حرکات عجیب و غریب موتورسواران روزانه می‌بینند، زندگی برای این مردم در چنین شرایطی سخت و برای آموتورسوار انگار راحت‌تر است.

گاهی که موتورسوار با حرکتی مارپیچی یا ویراژگونه از کنارمان رد می‌شود به این موضوع فکر می‌کنم که آیا هر فردی که سوار بر موتورسیکلت می‌شود به فکر جانش هست! زیرا براساس آمارهای پلیس راهور تهران بزرگ ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌سواران است. آیا این آمارها و مرگ روزانه تعدادی از موتورسواران نمی‌تواند دلیلی برای رعایت قوانین از سوی این افراد باشد؟

برخورد با موتوسواران هم ظاهرا نمی‌تواند مانع این تخلفات از سوی موتورسیکلت‌داران در پایتخت شود زیرا براساس جدیدترین داده‌های آماری از سوی پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون و تخلفات موتورسواران در این شهر به ثبت رسیده که این نوع برخوردها هم نشان از آمار بالای تخلفات آنان دارد. بنابراین نشان می‌دهد که شاید قوانین مرتبط با اعمال قانون نیز در قبال این افراد بازدارنده نیست.

رییس پلیس راهور پایتخت به آمارهای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران در شهر تهران در پنج ماهه سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: تعداد ۹۳۳ هزار و ۴۶۵ مورد اعمال قانون در این مدت انجام شده که از این میزان تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۰ مورد مربوط به پلاک مخدوش، ۱۴ هزار و ۱۴۳ مود عبور از پیاده‌رو، ۶۶ هزار و ۷۱۹ مورد عبور از خط ویژه، ۴۳ مورد حمل غیرمتعارف بار، ۱۱۰ هزار و ۶۸۸ مورد عبور ممنوع، ۴۰۴ هزار و ۱۸ مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی، پنج هزار و ۷۸ مورد توقیف با کفی، ۵۰ هزار و ۱۹۷ مورد توقیف ساعتی، ۷۸ هزار و ۲۲۸ مورد رفع اثر پوشش پلاک، ۲۹ هزار و ۶۴۸ مورد آشکارسازی موتورسیکلت، ۳۸۱ هزار و ۲۳۱ مورد طرح موتوریار و ۲۲۲ مورد نیز سایر موارد بوده است.

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور اظهار کرد: این میزان از آمار برخوردها و اعمال قانون مربوط به موتورسیکلت‌داران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۳۶۵ هزار و ۸۰۱ مورد رشد داشته است که بیشترین افزایش در بخش پلاک مخدوش موتورسیکلت، عبور از پیاده‌رو و خط ویژه، عبور ممنوع موتورسیکلت و عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

وی ادامه داد: طبق این داده‌های آماری میزان برخوردها با موتورسیکلت‌داران در پایتخت در مجموع ۶۴ درصد افزایش داشته که پلاک مخدوش موتورسیکلت ۴۴ درصد رشد، عبور از پیاده‌رو ۱۱۵ درصد، عبور از خطوط ویژه ۲۶۲ درصد، عبور ممنوع موتورسیکلت ۸۷ درصد و طرح موتوریار چهار درصد رشد را به خود اختصاص داده‌اند.