باززنده‌سازی ساحل کارون، ظرفیتی برای توسعه گردشگری اهواز

خوزستان

به گزارش شهرداران ساحل رودخانه کارون یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری و اقتصادی اهواز است که کمترین شهر و یا استان از این نعمت برخوردار است.

متاسفانه به این ظرفیت بسیار مهم در اهواز تا کنون به خوبی توجه نشده و ساحل رودخانه کارون در محدوده شهرستان اهواز سال‌‍ها رها و به منطقه‌ای بیابانی تبدیل شده بود.

شهردار اهواز با اشاره به اجرای طرح باززنده‌سازی کارون که در شورای شهر اهواز نیز به تصویب رسیده است گفت: این طرح به منظور توسعه فضای سبز ، ایجاد بوستان و مکان گردشگری در ساحل رودخانه کارون در حال اجرا است.

رضا امینی اشاره کرد: ۱۵ هکتار در ساحل غرب رودخانه کارون به عنوان بخشی از این طرح با نام شهید نصرالله با اعتباری بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در حال اجرا است.

وی گفت: همچنین عملیات اجرایی باز زنده سازی ساحل شرق رودخانه کارون در ۱۸ هکتار با همکاری قرارگاه کربلا به زودی آغاز خواهد شد.

شهرداری اهواز ادامه داد: در این طرح فضاهای بازی، ورزشی و استراحت خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

امینی با بیان اینکه رودخانه کارون کانون محرک در اهواز است ادامه داد: این رودخانه بهترین فرصت برای رونق گردشگری منطقه است که متاسفانه از این ظرفیت تا کنون به درستی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز در اهواز کم است ادامه داد: با اجرای طرح باز زنده سازی ساحل رودخانه کارون سرانه فضای سبز در اهواز رشد خواهد یافت.

شهردار اهواز تاکید کرد: اگر شبکه آب خام در اهواز ایجاد شود با استفاده از روش های نوین آبیاری، قطعا شاهد گسترش فضای سبز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ۳۶ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز پرداخت شد که از این محل طرح‌های عمرانی و باز زنده‌سازی ساحل رودخانه کارون در حال انجام است.

روکش آسفالت پنج میلیون مترمربع معابر در اهواز

شهردار اهواز با اشاره به اقداماتی که برای روکش آسفالت معابر اهواز در حال انجام است بیان کرد: اهواز ۲۰۰ میلیون ‌مترمکعب مساحت دارد که از این میزان ۳۰ میلیون‌ مترمکعب معبر است و شهرداری برای روکش آسفالت ۱۰ میلیون متر مکعب برنامه‌ریزی کرده است.

وی گفت: پیشتر مقرر شده بود که ۳۰ هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر اختصاص یابد اما این مهم تحقق نیافت.

امینی افزود: به همین منظور از منابع داخلی شهرداری برای روکش آسفالت پنج میلیون مترمربع در اهواز هزینه شد که حجم قابل توجهی از این اقدام در مناطق محروم بوده است.

شهردار اهواز تداخل طرح فاضلاب با انجام روکش آسفالت توسعه گردشگری اهواز  را یکی از معضلات اجرای این طرح در اهواز دانست و افزود: حفاری‌های حاصل از اجرای طرح فاضلاب باعث شده تا اجرای طرح‌های عمرانی و آسفالت به طول بینجامد.

وی ادامه داد: طبق قانون هر شرکت و سازمانی که حفاری انجام می‌دهد موظف به ترمیم و روکش آسفالت است اما متاسفانه شرکت آبفا اهواز به این قانون پایبند نبوده و حتی هزینه انجام روکش آسفالت را به طور کامل به شهرداری اهواز پرداخت نکرده است.

نیاز به همراهی مردم اهواز با شهرداری برای داشتن شهری پاکیزه

شهردار اهواز با ابراز گله مندی از بار هزینه‌ای که بر دوش شهرداری اهواز برای جمع آوری چندین باره نخاله و یا زباله تحمیل می شود افزود: اگر شهرداری اهواز متحمل این میزان هزینه برای جمع‌آوری زباله نباشد می‌تواند این اعتبار را در بخش عمرانی شهر هزینه کند.

امینی تاکید کرد: توسعه گردشگری اهواز از مردم اهواز درخواست داریم در زمان تعیین شده زباله‌های خود را خارج از منزل قرار دهند تا شهرداری مجبور به جمع‌آوری زباله طی چند مرحله در روز نباشد.

شهردار اهواز بیان کرد: همکاری مردم در نظافت و بهبود فضای شهر بسیار اهمیت دارد و شهرداری به تنهایی قادر پاکیزه نگه داشتن شهر نیست.

شهردار اهواز تصریح کرد: اگر تمامی اعتبار آلایندگی به شهرداری اهواز به مدت ۲ سال پرداخت شود باز هم تمام مشکلات اهواز برطرف نخواهد شد.